وب‌سایت مجهز به هوش مصنوعی Encore به شما کمک می‌کند اقلام قدیمی و دست دوم را خریداری کنید

الکس روپر در تمرین صرفه جویی به وجود آمد. مادرش، مهاجری که از رومانی کمونیستی گریخت و به ایتالیا، سپس کانادا نقل مکان کرد، اغلب او را در کودکی به فروشگاه‌های دست‌فروشی و یکشنبه‌ها بازارهای فروش می‌برد. مادر و پسر با هم به دنبال اقلام منحصر به فرد خواهند بود. او می‌گوید: «به یاد می‌آورم که اولین پیانویم را در یک بازار کوچک گرفتم. “برای من، این مانند یک گنج یابی بود.”

بیست سال بعد، روپر، مهندس نرم افزار سابق اپل که اکنون در سانفرانسیسکو مستقر است، یکی از بنیانگذاران یک پلتفرم موتور جستجوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای تکرار هیجان صرفه جویی، اما آنلاین طراحی شده است. این سایت که Encore نام دارد، اقلامی را از صدها سایت فروش مجدد جمع‌آوری می‌کند و به خریداران کمک می‌کند اقلام باطنی و منحصربه‌فرد را پیدا کنند – مانند سوزن‌هایی در انبار کاه. چیزی که Encore را متفاوت می کند این است که سایت فقط عبارات را در فیس بوک یا eBay جستجو نمی کند، بلکه از کاربر می خواهد آنچه را که به دنبال آن است به همان روشی که برای یک دوست توصیف می کند، توصیف کند.

به لطف فناوری مدل‌سازی زبان بزرگ، Encore به خریداران اجازه می‌دهد تا جستجوهای واقعاً خاصی را با سؤالاتی مانند: «مانند لباسی بپوشید که کری برادشاو در فصل 6، قسمت 12، در سایز 0 یا 2 پوشیده بود.» یا “یک میز ناهار خوری مدرن در اواسط قرن با روکش گردویی اما باید برگ هایی برای پذیرایی از هشت یا بیشتر مهمان داشته باشد.” خریداران می توانند جستجوی خود را تغییر دهند و یک ادعای بعدی مانند “فقط جدول مستطیلی” یا “زیر 1500 دلار” تایپ کنند. اگر سایت خالی باشد، کاربر می تواند دکمه را تغییر داده و موارد جدید را جستجو کند.

هدف نهایی؟ روپر، که انکور را با پارث چوپرا، مهندس سابق توییتر و آسانا، بنیانگذاری کرد، می گوید: «ما در حال تبدیل شدن به پازل خرید آنلاین هستیم.

ولگردی در خرید

هر کسی که دوست دارد چیزهای دست دوم بخرد دلیلی برای این کار دارد. برخی به دنبال یک معامله هستند، برخی دیگر می خواهند ردپای کربن مرتبط با آلاینده های بزرگ مانند صنایع مد سریع و مبلمان سریع را کاهش دهند. برخی دیگر از موانع کمتری برای ورود کالاهای لوکس برخوردارند. در نتیجه، بازار فروش مجدد جهانی در حال رونق است.

Encore در ماه ژوئن راه اندازی شد و دارای 50000 جستجو در ماه است، با رشد 25 درصدی جستجو در ماه به ماه. این یکی از بسیاری از شرکت‌هایی است که سعی می‌کند با ارائه تجربه کاربری دقیق‌تر نسبت به جمع‌آوری‌کننده‌های جستجوی قبلی، خرید غیرفعال را آسان‌تر و سرگرم‌کننده‌تر کند. برای مثال، برنامه Beni به شما امکان می‌دهد تا “checkbeni.com/” را در جلوی URL هر محصولی تایپ کنید تا ببینید آیا یک نسخه استفاده شده در سایت‌های مختلف بازار فروش مجدد وجود دارد یا خیر. در همین حال، Faircado مستقر در برلین یک برنامه افزودنی مرورگر ساخته است که به شما امکان می دهد موارد را همانطور که معمولاً انجام می دهید مرور کنید، و گزینه های “پیش دلخواه” را در صورت در دسترس بودن به شما نشان می دهد (تیم Encore با یک وب سایت شروع به کار کرد تا همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. سایت از هر دستگاهی، اما آنها همچنین در چند ماه آینده یک برنامه را راه اندازی می کنند.)

Encore از ترکیبی از GPT-4 و مدل کامپیوتری خود استفاده می‌کند، یک نسخه تنظیم‌شده از GPT که این شرکت بر روی برخی از مجموعه داده‌های مد و تجارت الکترونیک آموزش داده است تا بتواند مارک‌ها، سبک‌ها و زیبایی‌شناسی مختلف را تشخیص دهد. افرادی که از نسخه رایگان استفاده می کنند 30 تا 40 نتیجه در هر جستجو دریافت می کنند. خریداران مزمنی که مایل به پرداخت 36 دلار در سال هستند (در حال حاضر چند صد مورد از آنها وجود دارد) دو برابر نتایج در هر جستجو و چند امتیاز دیگر دریافت می کنند. اما مگر اینکه درخواست شما بسیار پیچیده باشد (فکر کنید “ژاکت بمب افکن جعبه ای، با نوارهای الاستیک روی آستین، و آن را مانند آنچه تام کروز پوشیده است” در نظر بگیرید) تاپ گان 2روپر می‌گوید که کاربران رایگان همان نتایج را به دست می‌آورند – البته کمتر – مانند مشتریانی که پرداخت می‌کنند.

منبع: https://www.wired.com/story/encore-ai-powered-search-vintage-secondhand-shopping/

تحریریه مجله اچ پی