آشنایی با وظایف مادربورد کامپیوتر % ساختار مادربورد کامپیوتر % اجزای مادربورد | hp-mag

دوم، اگر در هر دو سوکت از ماژول‌های ۱۶ لین PCIe استفاده شود، پردازنده تنها ۸ لین را به هر یک اختصاص می‌دهد و بدین ترتیب با وجود پشتیبانی مادربرد، اما به‌دلیل محدودیت پردازنده پهنای باند درگاه‌ها نصف می‌شود. درواقع آن‌ها تعداد محدودی از لین‌ها (یا خطوط ارتباطی PCI.E) را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین هرچه تعداد کارت‌هایی که به پردازنده متصل می‌شوند، بیشتر باشد، به همان نسبت از تعداد خطوطی که به هر کارت اختصاص می‌یابد، کاهش می‌یابد. در این مقاله ما آناتومی مادربرد استاندارد ATX (نمونه‌ی به‌کار رفته در دسکتاپ‌های متداول) را بررسی می‌کنیم. تنها تفاوت بین مادربردهای بزرگ و کوچک تعداد سوکت‌ها برای ارتباط قطعات بیشتر و ارائه‌ی برق و نیروی بیشتر است.

  • سه مدل پرفروش با كيفيت مادربرد ایسوس، با نام‌هاي PRIME H310-PLUS LGA 1151 Motherboard و PRIME H310M-K R2.0 LGA 1151 Motherboard و PRIME H310M-C/PS R2.0 LGA 1151 Motherboard هستند.
  • در کنار حافظه و پردازنده های قوی این مادربورد است که حرف اول را می زند.
  • انتخاب مادربرد یکی از ضروری ترین کارها در زمان تهیه و یا ارتقاء یک کامپیوتر بوده است.
  • دستگاه کوچک Pm25LD512 درکنار آن، که با رنگ آبی مشخص شده است، تراشه‌ی حافظه فلش است که در هنگام خاموش شدن مادربرد، تنظیمات ساعت و ولتاژ را ذخیره می‌کند،؛ ازاین‌رو لازم نیست هر بار که کامپیوتر خود را مجدداً راه‌اندازی می‌کنید، آن‌ها را دوباره تنظیم کنید.

اما به همان دلایلی که یک تراشه‌ی جداگانه برای شبکه در نظر گرفته شده است، و همچنین به‌عنوان مثال استفاده از کارت گرافیکی جداگانه ارزش بیشتری دارد، ایسوس تراشه‌ی صدا را نیز جدا کرده است. در مادربرد مورد مثال، درگاه‌های SATA (که برای اتصال هارددرایوها، دی‌وی‌دی رایترها و… استفاده می‌شوند) به دلیل محدودیت پهنای باند ارتباطی کلی مادربرد که در بالا گفته شد، گروه‌بندی شده است. بلوک ۴ پورت سمت راست، از استاندارد ارتباطی عادی USB استفاده می‌کنند؛ درحالی ‌که کانکتور‌های سمت چپ از اتصال سریع این فناوری بهره می‌برند. بنابراین اگر از کانکتورهای سمت چپ استفاده کنید، پهنای باند ارتباطی کمتری برای سایر سوکت‌ها خواهد داشت. حداکثر دستگاه‌های قابل پیشتیبانی ۶ دستگاه هستند؛ اما فقط ۲ عدد از پورت‌ها دارای کانکتور پرسرعت هستند. تصویر بالا، از یک مادربرد ASRock 939SLI32، به وضوح تراشه‌های NB/SB را نشان می‌دهد؛ هر دوی آن‌ها در زیر هیت‌سینک‌های آلومینیومی پنهان هستند؛ اما یکی از آن‌ها که به سوکت پردازنده نزدیک‌تر است و در وسط تصویر قرار گرفته، Northbridge است.

فرکانس حافظۀ رم:

استفاده‌ی هم‌زمان از هر دو کنترلر عملکرد کلی سیستم حافظه را افزایش می‌دهد. برای مثال اگر شما دو ماژول رم ۸ گیگابایتی دارید، مهم نیست آن‌ها را در چه شکاف‌هایی قرار دهید؛ همیشه ۱۶ گیگابایت حافظه دردسترس خواهید داشت. از طرف دیگر اگر هردو ماژول را در دو شکاف سیاه (یا در دو شکاف خاکستری) قرار دهید، پردازنده مسیرهای ممکن برای دستیابی به آن حافظه را دو برابر می‌کند. اگر هر ماژول را در هررنگ متفاوتی نصب کنید، سیستم مجبور خواهد شد فقط با یک کنترل کننده‌ به حافظه دسترسی پیدا کند. براکت فلزی نام نگهدارنده‌ی است که پردازنده‌ را روی مادربرد نگه ‌می‌دارد. وقتی براکت را از روی مادربرد برمی‌داریم با تعداد زیادی پین مشاهده می‌کنیم.

مادربرد Asus DDR4 مدل PRIME X570-PRO

تشکیل شده و از نظر جایگاه در اطراف سوکت پردازنده و معمولا در زیر هیت‌سینک‌های خنک‌کننده قرار دارند. نوع مادربرد نصب شده در رایانه شخصی تأثیر بسیار خوبی در سرعت سیستم و قابلیت های توسعه سیستم کامپیوتر دارد. ببینید اسلات به معنی شکاف هست، در اینجا میشه شکاف‌های موجود بر روی برد اصلی سیستم که خوب کاربرد اصلیش قرار گرفتن سایر المان ها روشه. همانگونه که از نام این بخش پبداست برای اتصال کابل آی دی ای به برد اصلی استفاده میشود، این کابل را میتوانید در بعضی از هارد‌ها یا درایوهای CD و DVD قدیمی‌تر ببینید.

http://akhbarfootball.ir

چیدمان قطعات و رنگ بندی آن ها در این مادربردها بسیار زیباست؛ البته دلایل دیگری نیز برای این تفاوت قیمت ها وجود دارند. چیزی که در نگاه اول جلب توجه می کند، حرارت گیرهای بزرگی است که برای خنک سازی بیشتر طراحی شده اند. همچنین برای عدم برخورد با کارت گرافیک های بزرگ امروزی، این حرارت گیرها را کوتاه مجله خبری محصولات اچ پی تر می سازند. مادربردهای گیگابایت از محصولات تولیدی این شرکت هستند که از کیفیت بالایی برخوردار بوده اند و همچنین در بین کاربران حرفه‌ای محبوبیت بالایی دارند. یكی از ویژگی‌های مهم تبلیغاتی گیگابایت در مادربردهای خود، ساخت آن با شعار “فوق العاده بادوام” است كه به وسیله خازن‌های جامد تولید شده است.

مادربرد ایسوس مدل PRIME B560M-A (استوک)