آشنایی با وظایف مادربورد کامپیوتر % ساختار مادربورد کامپیوتر % اجزای مادربورد | hp-mag

لبته مادربردهای برتری که امروزه وجود دارد گران هستند بنابراین با انتخاب بهترین مادربرد مطمئنا بهترین کارت گرافیک را نیز انتخاب خواهید کرد. مادربردهای با قابلیت اورکلاک پردازنده، تراشه و حافظه‌های سیستمی درحال‌حاضر از نوع عادی هستند و بسیاری از آن‌ها برای مدیریت این ویژگی‌ها از مدارهای مجتمع اضافی بهره می‌برند. در برد نمونه‌ی این مقاله، که با رنگ قرمز مشخص شده است، ایسوس از طراحی خود به‌نام TPU (“واحد پردازش TurboV”) استفاده می‌کند که سرعت و ولتاژ کلاک را به سطحی خوب و قابل‌کنترل تنظیم می‌کند. چیپ‌های بیشتر برای کمک بیشترپردازنده‌ها و تراشه‌ها در پشتیبانی یا اتصال محدودیت دارند؛ ازاین‌رو بیشتر تولیدکنندگان مادربرد با استفاده از دیگر مدارهای مجتمع، محصولاتی با ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، این ویژگی‌ها ممکن است افزودن پورت‌های SATA بیشتر یا کانکتورهای دستگاه‌های قدیمی باشد. مادربرد ایسوس مورد بررسی این مقاله از تراشه‌ی Nuvoton NCT6791D بهره گرفته و همه‌ی کانکتورهای کوچک برای فن‌ها و حسگرهای دما را ارائه می‌دهد.

حافظه‌ی نهان (Cache) و تاثیر آن در عملکرد پردازنده

ظهور تکنولوژی DDR، انقلابی شگرف در صنعت کامپیوتر بود و منجر به دو برابر شدن سرعت رم ها شد. مادربرد ddr4 جدیدترین نسل فعلی مادربردهاست و به زودی مادربرد ddr5 جای آن را خواهد گرفت. به همراه دستگاه های اضافه ای چون کارت های تلویزیون ، کارت گرافیک و … اگر فقط در حد شناخت قطعات سخت افزاری احتیاج دارید بدونید که از طریق اینترنت میتونید یاد بگیرید، فقط کافیه یکبار با احتیاط در یه کیس کامپیوتر رو باز کنید و خودتون قطعاتش رو از نزدیک ببینید. تعدادی از اصلی ترین اسلات‌ها را با هم مرور کردیم، بسته به نوع رایانه و مادربرد این بخش‌ها میتوانند در تعداد و اشکال یا رنگ های متفاوتی باشند اما ما سعی کردیم آن‌ها را در عمومی‌ترین حالت برای شما معرفی کنیم. اما این تفاوت ها مطمئناً فقط به ظاهر و زیبایی محدود نمی‌شود و باید قابلیت ها و امکانات ویژه ای نیز داشته باشند.

http://akhbarfootball.ir

خوب است بدانید که این برند در ابتدا یکی از زیرشاخه های کمپانی بزرگ و معروف ایسوس بوده که در سال 2002 از ایسوس جدا شد و به عنوان یک کمپانی مستقل به فعالیت حرفه ای خود در این عرصه ادامه داد و در سال 2010 نیز این کمپانی تحت عضویت کمپانی Pegatron درآمد. شرکت ازراک از آوریل 2013 به صورت رسمی وارد عرصه تولید و ساخت مادربرد شد و در حال حاضر لقب سومین کمپانی بزرگ در عرصه تولید و ساخت مادربرد را از آن خود کرده است. اگر به دنبال خرید یک مادربرد قوی هستید احتمالا شما یک گیمر یا طراح حرفه ای باشید که کیفیت و قدرت مادربرد برایتان بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه از لحاظ قیمتی، مادربردهای گیمینگ از قیمت بالاتری به نسبت مادربردهای معمولی برخوردار است و به همین دلیل اغلب افراد به ناچار مجبور به خرید مادربردی بی کیفیت و یا دست دوم می شوند.

بسیاری از چیپست‌های امروزی به صورت دو چیپ اصلی با نام‌ها پل شمالی و پل جنوبی (Southbridge و Northbridge) ساخته می‌شوند. محل نصب پردازنده بر روی مادربرد است که از یک پایه و قفل فلزی و تعداد زیادی پین تشکیل شده که آرایش و تعداد این پین‌ها در هر سوکت متفاوت است. از جدیدترین سوکت‌های ارائه شده می‌توان به سوکت Intel LGA1700 و AMD AM5 اشاره کرد. مادربردها در ابعاد مختلف و با استانداردهای گوناگونی مانند mini-ITX / micro-ATX / ATX / E-ATX تولید می‌شوند که اکثر مدل‌ها در دو دسته micro-ATX و ATX قرار می‌گیرند؛ خوشبختانه اکثر کیس‌های کامپیوتری از این دو استاندارد به شکل همزمان پشتیبانی می‌کنند.

  • جنس این برد از سیلیسیم است و برای مقاومت بیشتر، درصد کمی چوب به آن اضافه شده‌است.
  • تنها ۱۶ خط دردسترس پردازنده است؛ اما با استفاده از دو سوکت بزرگتر X16 به اجبار به ۸ خط متصل می‌شود.
  • خود پردازشگر با هیج کدام از ابزار آلات بیرونی ارتباط مستقیم ندارد و همان‌طور که از نامش پیداست تنها یک پردازنده‌است.
  • در این مادربرد، سوکت‌های حافظه به گونه‌ای رنگی شده‌اند تا به کاربر اطلاع دهند که کدام یک توسط کدام کنترلر مدیریت می‌شوند.

از طرفی می‌توان مادربورد را به عنوان اصلی‌ترین قطعۀ یک سیستم کامپیوتری معرفی کرد زیرا بدون وجود آن، هیچ یک از قطعات سیستم، قادر به فعالیت نخواهند بود. به عنوان مثال برای خرید پردازنده (سی پی یو) که نقش مغز متفکر سیستم را به عهده دارد، به صورت مستقیم به مادربرد بستگی دارد. ارتباط با بخش منبع تغذیه و ارائه توان الکتریکی لازم برای بخش‌های مختلف سیستم، یکی دیگر از وظایف اصلی مادربرد محسوب می‌شود. چیپست، مجله خبری محصولات اچ پی مهم‌ترین بخش از یک مادربرد است که به شکل یک مرکز ارتباطی عمل می‌کند و وظیفه‌ی مدیریت و هماهنگی قسمت‌های مختلف مادربرد و سایر قطعات سیستم را بر عهده دارد. اما با این حال سوکت و تراشه های موجود در این قطعه در سرعت و عملکرد سیستم نقش بسیار مهمی داشته اند. پس از قرارگرفتن تمامی قطعات سخت افزاری روی مادربرد و متصل شدن سیستم به برق، مادربرد بخش های گوناگون را با کمک باس ها و پل ها به یکدیگر متصل نموده.

مادربورد ایسوس PRIME H410M-A