پیش از نمایشگاه CES 2025، انویدیا پنج پردازنده گرافیکی کلاسیک را با امضای مدیرعامل جنسن هوانگ عرضه می کند. این غول تریلیون دلاری GPU اولین هدایای GPU خود را در X منتشر کرده است که شامل GeForce 256 و GeForce 8800 Ultra است.
این هدیه تحت هشتگ «GeforceGreats» است که انویدیا برای تمام محتوای مربوط به CES 2025 تنظیم کرده است، هر دو پردازنده گرافیکی در یک جعبه نمایشگر مشکی نصب شده اند که امضای جنسن را با دست خط طلایی در پایین سمت راست نشان می دهد. برای برنده شدن، در هر پست X نظر دهید.
انویدیا به صورت استراتژیک این دو پردازنده گرافیکی خاص را برای اولین و دومین پردازنده گرافیکی کلاسیک (از بین پنج) انتخاب می کند تا به عنوان هدیه به آنها هدیه دهد. GeForce 256 اولین کارت گرافیک GeForce انویدیا و اولین کارت گرافیکی بود که با نام GPU فروخته شد (کارت های ویدیویی قبلاً “کارت های سه بعدی” نامیده می شدند). GeForce 8800 Ultra اولین پردازنده گرافیکی CUDA بود که در سراسر جهان عرضه شد. این فناوری به یکی از ارزشمندترین و محبوبترین فناوریهای انویدیا تبدیل میشود که این شرکت تا به حال ایجاد کرده است و نحوه استفاده از پردازندههای گرافیکی را حتی امروزه شکل میدهد.
5 روز تا CES.5 برای کارتهای کلاسیک برای گرفتن. همه توسط جنسن هوانگ، مدیرعامل NVIDIA امضا شده است 👀اول: GeForce 256، اولین پردازنده گرافیکی جهان، آیا آن را می خواهید؟ نظر دهید #GeForceGreats برای شانس برنده شدن… pic.twitter.com/Hu0z0nAIlv1 ژانویه 2025
Geforce 256 در سال 1999 و در اوج شکوفایی دات کام و آغاز عملکرد گرافیکی سه بعدی مدرن در رایانه ها عرضه شد. GPU مجهز به چهار سایهزن پیکسل (بله، فقط چهار)، چهار TMU و چهار ROP است. 32 مگابایت حافظه داشت و روی یک گذرگاه حافظه 64 بیتی با پهنای باند حافظه 1144 گیگابایت بر ثانیه کار می کرد. GPU دارای یک خروجی VGA است و از DirectX 7.0 و OpenGL 1.2 پشتیبانی می کند.
GeForce 256 نشان دهنده تغییر در طرز فکر در نحوه نگاه کردن به کارت های ویدئویی است. پیش از این، همه کارتهای ویدئویی را کارتهای سه بعدی مینامیدند، زیرا بهطور خاص برای نمایش سهبعدی طراحی شدهاند و اغلب نسبت به واحدهای پردازش مرکزی (CPU) پیچیدهتر بودند. با این حال، GeForce 256 جانور متفاوتی بود، زیرا دارای 23 میلیون ترانزیستور در همان محدوده بهترین CPU های آن زمان بود، مانند چیپست های Athlon AMD و پردازنده های Pentium III اینتل. چندین سال بعد، زمانی که پردازندههای گرافیکی شروع به رقابت مستقیم با پردازندههای مرکزی کردند و همان محاسباتی را که CPUها انجام میدادند، این پیشروی CUDA بود.
تعداد عظیم ترانزیستورهای GeForce 256 در آن زمان با پشتیبانی از فناوری جدید گرافیک تکمیل می شد. یکی از این فناوری ها پشتیبانی از موتور تبدیل و روشنایی جدید در آن زمان بود. این فناوری GeForce 256 را قادر می سازد تا یک صحنه سه بعدی را با تمام اشیاء خود از “فضای جهانی” به “فضای صفحه نمایش” تبدیل کند و اساسا دارایی های موتور سه بعدی را به یک تصویر قابل مشاهده روی صفحه تبدیل کند.
4 روز تا CES. برنده یک GeForce 8800 Ultra – اولین پردازنده گرافیکی CUDA با امضای جنسن هوانگ، مدیر عامل NVIDIA 🖋️ برای شانس برنده شدن، #GeForceGreats را نظر دهید! pic.twitter.com/xKNXmq5NmQ2 ژانویه 2025
قبل از ورود 256، این حجم کاری برای CPU بسیار سخت بود. کارت های ویدئویی سه بعدی اغلب منتظر می مانند تا CPU این کار را به پایان برساند. با این قابلیت که در GeForce 256 تعبیه شده است، GPU میتواند با بهبود عملکرد و به توسعهدهندگان این امکان را انجام دهد که پاکت رندر سه بعدی را بیشتر از همیشه پیش ببرند.
GeForce 8800 Ultra که در سال 2007 راه اندازی شد، دارای 128 هسته سایه زن، 32 TMU، 24 ROP، 16 اس ام اس، 96 کیلوبایت حافظه نهان L2، ساعت پایه 612 مگاهرتز، ساعت سایه زن 1512 مگاهرتز و حافظه 384 بیتی است. با 768 مگابایت حافظه GDDR3 و پهنای باند حافظه 104 گیگابایت بر ثانیه. این یک پردازنده گرافیکی پیشگامانه بود که روی پردازنده گرافیکی تسلا G80، اولین زیرساخت و اولین پردازنده گرافیکی که از CUDA پشتیبانی می کرد، کار می کرد و همچنین از DirectX 11.1 و استاندارد Shader Model 4.0 پشتیبانی می کرد.
CUDA یکی از مهم ترین فناوری هایی است که انویدیا تا به حال تولید کرده است. این فناوری کلیدی نحوه استفاده از GPU ها را برای همیشه تغییر داده است و آنها را قادر می سازد تا محاسبات همه منظوره ای را که همان CPU ها می توانند اجرا کنند، انجام دهند. نسل اول CUDA از کد C پشتیبانی می کرد و برای عملکرد به درایور اختصاصی CUDA نیاز داشت.
CUDA به روش غالب برای انجام وظایف محاسباتی همه منظوره تبدیل شده است که از موازی سازی در برنامه های سازمانی بسیار سود می برند. CUDA آغازگر دوران GPUهای همه منظوره بود، جایی که GPUها دیگر فقط برای شتاب گرافیک استفاده نمی شدند، بلکه به عنوان واحدهای پردازش عمومی همه منظوره استفاده می شدند.
منبع: https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/nvidia-gives-away-five-classic-gpus-signed-by-ceo-jensen-huang-personally-the-first-two-are-the-geforce-256-and-geforce-8800-ultra