به گفته فینچ، تاکنون ناسا حدود 2.7 میلیارد دلار از کل ارزش بالقوه 4.6 میلیارد دلاری قرارداد خدمه تجاری خود را به بوئینگ پرداخت کرده است. قرارداد استارلاینر که ناسا در سال 2014 به بوئینگ اعطا کرد، در اصل حداکثر 4.2 میلیارد دلار ارزش داشت، اما تغییرات قرارداد از سال 2014، 400 میلیون دلار به این قرارداد اضافه کرده است. بیشتر پولی که ناسا تاکنون به بوئینگ پرداخت کرده است برای هزینه های توسعه استارلاینر بوده است، در حالی که پول باقیمانده تحت قرارداد، پرداخت خدمات آتی برای پروازهای عملیاتی را پوشش می دهد.
بنابراین، اگر بوئینگ از استارلاینر خارج شود، تقریباً 1.9 میلیارد دلار از درآمد احتمالی ناسا را از دست خواهد داد که بیش از ضرر 1.6 میلیارد دلاری است که این شرکت تاکنون در این برنامه متحمل شده است.
آماده رفتن
از زمانی که تصمیم ماه گذشته مبنی بر بازگرداندن فضاپیمای استارلاینر به زمین بدون خدمه آن گرفته شد، مدیران ناسا برنامه هایی را برای خروج فضاپیما با خلبان خودکار از ایستگاه فضایی بررسی کردند. آماده سازی شامل به روز رسانی پارامترهای نرم افزار Starliner برای فعال کردن خود جداسازی بود. سپس، پنجشنبه گذشته، مقامات ناسا مروری بر آمادگیهای پرواز انجام دادند و استارلاینر را برای بازگشت به زمین تأیید کردند.
استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، گفت: «همه به بررسی این بازنگری رأی دادند، در انتظار وضعیت عملیاتی وسیله نقلیه و آب و هوای فرود.»
هنگامی که فضاپیمای استارلاینر در 6 ژوئن به ایستگاه فضایی نزدیک شد، پنج پیشران از 28 پیشران سیستم کنترل واکنش (RCS) آن از کار افتادند، و ویلمور کنترل دستی را در نظر گرفت در حالی که کنترلکنندههای زمینی تلاش کردند برخی از موتورهای کنترل را بازیابی کنند.
مهندسان پیشران ها را آزمایش کردند و داده ها را برای بیش از دو ماه تجزیه و تحلیل کردند تا علت خرابی موتورها را ردیابی کنند. تیمهای زمینی توانستند چهار موتور از پنج موتور از کار افتاده را دوباره راهاندازی کنند، اما مقامات ناسا نمیتوانستند تضمین کنند که همان موتورها، یا شاید بیشتر، دوباره داغ نشوند و وقتی استارلاینر ایستگاه را ترک کرد و به عقب برگشت، از کار افتاد.
محققان دریافتند که پالس های مکرر جت های RCS منجر به دمای بالاتر در رانشگرها می شود. به گفته مقامات ناسا، این احتمالاً باعث شده است که یک مهر و موم در هر یک از رانشگرهای شکست خورده برآمده و تغییر شکل داده و جریان سوخت را محدود کند.
استیچ روز چهارشنبه گفت که راهحلهای احتمالی برای این مشکل در پروازهای آتی استارلاینر از تغییر روش شلیک پیشرانههای وسیله نقلیه برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، تا تغییر طراحی مهر و موم، تا اصلاح پیشرانههای سگخانهای که در آن رانشها در ماژول خدمات فضاپیما قرار دارند، متغیر است. . طراحی این “خانه های سگ” باعث می شود آنها گرما را مانند قمقمه حفظ کنند که مشکل حرارتی را تشدید می کند.
بوئینگ و ناسا همچنین باید نشت هلیوم را که در پرواز آزمایشی استارلاینر آزار داد را حل کنند. مهندسان بر این باورند که مجموعه جداگانه ای از مهر و موم های فرسوده هلیوم نشت می کند که فضاپیما از آن برای افزایش فشار بر روی سیستم رانش و فشار دادن سوخت به پیشرانه های آن استفاده می کند. هنگامی که Starliner در ایستگاه فضایی لنگر انداخته بود، کنترلکنندههای زمینی دریچهها را بستند تا سیستم هلیوم را جدا کنند و نشتها را ببندند. این دریچههای جداسازی قبل از خروج استارلاینر از ایستگاه فضایی باز میشوند، اما مقامات ناسا میگویند این فضاپیما هلیوم کافی برای سفر شش ساعته از جدایی تا فرود در جمعه شب دارد.
ویلمائور و ویلیامز در ابتدا قرار بود حدود هشت روز در ایستگاه فضایی بمانند، اما اکنون تا ماه فوریه به عنوان ساکنان مجموعه باقی خواهند ماند، تا زمانی که با فضاپیمای SpaceX Dragon به خانه بازگردند.
دانا وایگل، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بینالمللی ناسا، چهارشنبه گفت که فضانوردان استارلاینر که هر دو شش ماه را در ایستگاه فضایی گذراندهاند، به طور کامل برای پیادهروی فضایی، کار با بازوی رباتیک آزمایشگاه و انجام آزمایشهای تعمیر و نگهداری آموزش دیدهاند. آنها به طور کامل در خدمه بلندمدت ایستگاه فضایی که معمولاً شامل هفت نفر ساکن هستند، ادغام خواهند شد. با اقامت طولانی مدت خدمه استارلاینر، تعداد خدمه ایستگاه به 9 نفر افزایش یافت.
تغییر ساختار خدمه ناسا را مجبور کرد تا دو فضانورد را از پرواز آتی دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بینالمللی در اواخر این ماه حذف کند و در اوایل سال آینده، دو صندلی برای ویلمور و ویلیامز خالی بماند. بازسازی آتی خدمه اسپیس ایکس، تعداد خدمه ایستگاه را به تعداد معمول هفت فضانورد آمریکایی و دو فضانورد روسی برمی گرداند.
این داستان در ابتدا ظاهر شد Ars Technica.
منبع: https://www.wired.com/story/boeing-starliner-return-nasa-contract/
تحریریه مجله اچ پی