مادربرد چیست؟ آشنایی با اجزای مادربرد | hp-mag

حافظه دسترسی تصادفی بی ثبات است ، به این معنی که وقتی خاموش شود ، محتویات خود را از دست می دهید. این با حافظه غیر فرار مانند دیسک های سخت و فلش مموری متفاوت است که برای حفظ داده ها به منبع تغذیه نیاز ندارند. با سلام خدمت مدیر عزیز من دانشجوی نرم افزار مجله خبری محصولات اچ پی ترم سه هستم و از شما به خاطر این مطلب تشکر میکنم به امید پیشرفت بیشتر. پس شما نیز همین حالا به جمع اعضای ویژه‌ی همیار پیوسته و به تمام آموزش‌ها و امکانات پریمیوم سایت دسترسی داشته باشید، این یک سرمایه‌گذاری عالی روی آینده‌ی کاری و حرفه‌ای شماست…

ASUS PRIME H510M-R-SI Motherboard

اما به‌طور کلی، بیشتر تراشه‌ها ویژگی‌های یکسان و استانداردی ارائه می‌دهند. تصویر زیر ۳ سوکت را نشان می‌دهد؛ دو مورد بالایی PCI Express هستند؛ سوکت دیگر، سوکت سیستم‌های قدیمی به‌نام PCI است که پهنای باند کمتری دارد. سوکت کوچک بالایی دارای برچسب PCIEX1_1 است زیرا این سوکت تنها به یک لِین یا خط درگاه ارتباطی PCI Express مجهز است. سوکت زیر آن نیز با برچسب PCIEX16_1، به ۱۶ لِین مجهز است و برای اتصال کارت‌هایی با پهنای باند بالا مثل کارت گرافیک به کار می‌رود. این کنترلرها می‌توانند چندین اتصالات را کنترل کنند (معمولاً به آن‌ها خطوط گفته می‌شود)؛ حتی در یک سیستم “نقطه به نقطه” خطوط موجود در سوکت با هیچ وسیله‌ی دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود. در مادربرد مورد بررسی این مقاله، کنترلر PCI Express پردازنده دارای ۱۶ خط است.

  • وقتی براکت را از روی مادربرد برمی‌داریم با تعداد زیادی پین مشاهده می‌کنیم.
  • با توجه به نوع پردازنده، می توانید بین مادربرد های مارک اینتل و ای ام دی یکی را انتخاب کنید.
  • اسلات های پی سی آی برای اتصال کارت های صدا، تلویزیون، مودم و شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و تعداد آن ها در مادربردهای مختلف متفاوت بوده است.
  • البته نیرو و توان باتری همیشگی نیست و به محض پایان یافتن، مادربرد به‌طور پیش‌فرض به زمان شروع/تاریخ در حافظه‌ی فلش دسترسی پیدا می‌کند.
  • قسمت‌های پورت USB را حتما تاکنون بر روی سیستم های مختلف دیده اید.

همانگونه که از نام این بخش پیداست برای اتصال کابل آی دی ای به برد اصلی استفاده میشود، این کابل را میتوانید در بعضی از هارد‌ها یا درایوهای CD و DVD قدیمی‌تر ببینید. وضعیت فوق سرگذشت اولین بردهای اصلی استفاده شده در کامپیوترهای شخصی بود. اما پس از مدتی از ورود AT به بازار در بردهای اصلی، یک سوکت خاص متناسب با نوع پردازنده های قابل نصب، روی برد اصلی قرار گرفت و نصب پردازنده به وسیله‌ی کاربر نیز امکانپذیر شد.

اسلات رم:

سلام، بله معمولا اکثر پردازنده‌ها یه گرافیک کوچیک هم روی خودشون دارند که در صورت نبود کارت گرافیک جداگانه، سیستم از اون گرافیک استفاده میکنه، اما همونطوری که خودتون هم گفتید این گرافیک در اجرای بازی‌های سنگین ضعیف عمل میکنه، چون قدرتش چندان زیاد نیست. احتمال داره مشکل از کارت گرافیک یا کابل مانیتورتون باشه، بهتره سیستم رو به یک متخصص سخت‌افزار نشون بدید. تنوع در تولید مادربرد ها به گونه ای است نه تنها در مدل ها بلکه در نوع چیپست ها نیز متنوع است. این تنوع به خاطر این است که شرکت های تولید کننده تراشه، پردازده هایی با سوکت های متنوع تولید می‌کنند. در نتیجه باید چیپست های مادربرد ها نیز با سوکت پردازنده سازگاری داشته باشند. یکی از ویژگی‌های مهم رم DDR4 این است که دامنه سرعت و زمان بندی زیادی داشته.

http://akhbarfootball.ir

این نوع سوکت در سال 2009 معرفی شد ، جالب است بدانید که این نوع از سوکت ها که روی مادربرد های جدیدتر نصب می شدند محصوص پردازنده های نسل اول Core I یعنی نسل قبلی Sandy Bridge بودند. با سرعت باس بسیار بالاتری نسبت به باقی انواع سوکت ها (1600 مگا هرتز)، این دسته از مادربرد ها جزو مادربرد های نسل جدید و سری جدید می باشند که در سال 2004 به بازار معرفی شدند. پردازنده هایی مثل Pentium D ، Celeron و Core 2 Duo همگی از سوکت 775 پشتیبانی می کنند. یکی از اجزای مهم و تاثیرگذاری که اسلات اختصاصي آن بر روی مادربرد نصب است باتری کوچکی به نام سیماس است. وظیفه این باتری تغذیه مادربرد برای نگه‌داری اطلاعات است.نگهداری و محاسبه زمان و تاریخ سیستم، در مدتی که سیستم خاموش است بر عهده این باتری ست.