مایکروسافت در حال توسعه DirectX API خود برای پشتیبانی از رندر عصبی است که از طریق ادغام هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نشان دهنده یک تغییر دگرگون کننده در رندر گرافیکی است. این پیشرفت که در یک پست وبلاگ اخیر برجسته شده است، برای بهبود کیفیت بصری و کارایی در بازیها و سایر برنامههای گرافیکی فشرده طراحی شده است.
رندر عصبی از مدلهای یادگیری ماشین برای ایجاد یا بهبود عناصر بصری مانند بافتها، نورپردازی و ارتقاء تصویر استفاده میکند. با بارگذاری وظایف پیچیده رندر به هوش مصنوعی، این رویکرد عملکرد و وفاداری بصری را بهبود میبخشد و در عین حال بار محاسباتی خطوط لوله رندر سنتی را کاهش میدهد. فناوری هایی مانند DLSS انویدیا و FSR AMD قبلاً پتانسیل رندرینگ با هوش مصنوعی را ثابت کرده اند. ابتکار مایکروسافت به دنبال ارائه یک چارچوب یکپارچه و باز برای چنین قابلیت هایی در DirectX API است.
ویژگی اصلی به روز رسانی DirectX آینده پشتیبانی از بردارهای مشترک است. این ویژگی با بهینهسازی عملیات بردار ماتریس که برای وظایف هوش مصنوعی مانند آموزش، تنظیم دقیق و استنتاج مهم هستند، بارهای کاری هوش مصنوعی را در زمان واقعی بهینه میکند. این ویژگی به وظایف هوش مصنوعی اجازه میدهد تا در مراحل مختلف سایهزن اجرا شوند و اجرای کارآمد شبکههای عصبی، مانند سایهزنان پیکسل، بدون انحصار GPU را ممکن میسازد. با ادغام گرافیک عصبی در برنامههای DirectX، دسترسی به سختافزار شتابدهنده هوش مصنوعی بین پلتفرمی را فراهم میکند و توسعهدهندگان را قادر میسازد تا تجربیات فراگیرتری ایجاد کنند.
مایکروسافت تأیید کرده است که بردارهای مشارکتی از هستههای Tensor در پردازندههای گرافیکی جدید سری RTX 50 انویدیا برای فعال کردن سایههای عصبی، بهبود تجسم داراییهای بازی، بهینهسازی هندسه برای ردیابی مسیر بهتر و پشتیبانی از ابزارهایی برای ایجاد شخصیتهای واقعی بازی استفاده میکنند.
گفته میشود که تیم زبان سایهزنی سطح بالا (HLSL) مایکروسافت در حال همکاری نزدیک با تولیدکنندگان بزرگ پردازندههای گرافیکی از جمله AMD، Intel، Nvidia و Qualcomm است تا اطمینان حاصل کند که این قابلیتهای جدید برای طیف گستردهای از معماریهای سختافزاری بهینه شدهاند.
با گنجاندن قابلیتهای رندر عصبی در DirectX، مایکروسافت میتواند پذیرش گرافیک مبتنی بر هوش مصنوعی را در چندین پلتفرم گسترش دهد. کاربردهای بالقوه از افزایش ردیابی پرتوهای بلادرنگ تا اندازه گیری وضوح تطبیقی برای نمایشگرهای با وضوح بالا متغیر است. در حالی که فناوریهای نمایشی اختصاصی هوش مصنوعی به اکوسیستمهای خاص محدود شدهاند، رویکرد باز مایکروسافت میتواند دسترسی را دموکراتیک کند و نوآوری و رقابت بیشتر را تقویت کند.
اگرچه بهروزرسانیها هنوز در حال توسعه هستند و تاریخ انتشار مشخصی ندارند، اما نقش فزاینده هوش مصنوعی در شکلدهی آینده فناوری گرافیک را برجسته میکنند.
منبع: https://www.tomshardware.com/software/microsoft-prepares-directx-to-support-neural-rendering-for-ai-powered-graphics-a-key-feature-of-the-update-will-be-cooperative-vector-support
تحریریه مجله اچ پی