دولت ایالات متحده پیشنهاد می کند استفاده از نرم افزار و سخت افزار چینی و روسی در وسایل نقلیه ای که دارای اتصال خارجی و ویژگی های خودران هستند ممنوع شود. به گزارش روزنامه نیکی، این اقدام به دلیل نگرانیهای امنیت ملی انجام میشود و هدف آن جلوگیری از تهدیدات خارجی بالقوه ناشی از این فناوریها است.
این ممنوعیت سیستمهایی مانند اتصال خودرو (VCS) را هدف قرار میدهد که از Wi-Fi و بلوتوث برای اتصال خودروها به فضای ابری و همچنین سیستمهای رانندگی خودکار (ADS) استفاده میکنند که امکان رانندگی خودکار را فراهم میکنند. هدف قانون پیشنهادی رسیدگی به این تهدیدات قبل از گسترش گسترده در ایالات متحده است
در بیانیه وزارت بازرگانی ایالات متحده آمده است: «اینها سیستمهای حیاتی هستند که از طریق سختافزار و نرمافزار خاص، امکان اتصال خارجی و قابلیتهای رانندگی مستقل را در وسایل نقلیه متصل میکنند، میتوانند به دشمنان اجازه دسترسی، جمعآوری و دستکاری از راه دور را بدهند حساس ترین داده های ما در جاده های آمریکا.
این محدودیتها قرار است از سال 2027 برای نرمافزار و تا سال 2030 برای سختافزار روی خودروها تأثیر بگذارد، در حالی که خودروهایی که قبل از آن تاریخ تولید شدهاند از سال مدل معاف خواهند بود. این جدول زمانی به صنعت زمان می دهد تا با تغییرات سازگار شود.
تمام وسایل نقلیه چرخدار مورد استفاده در جاده های عمومی اعم از اتومبیل، کامیون و اتوبوس مشمول این قانون خواهند بود، در حالی که وسایل نقلیه خارج از جاده مانند آنهایی که در کشاورزی یا معدن استفاده می شوند، معاف خواهند بود. تقریباً تمام خودروهای مدرن چینی ممکن است تحت تأثیر این ممنوعیت قرار گیرند، اگرچه خودروسازان می توانند در صورت اتخاذ اقداماتی برای کاهش خطرات، تأییدیه بگیرند. این پیشنهاد همچنین شامل یک دوره نظر عمومی قبل از نهایی شدن قانون است. این ممنوعیت نه تنها بر خودروهای ساخته شده در خارج، بلکه بر خودروهای ساخت ایالات متحده که شامل قطعاتی از سازندگان چینی یا روسی است نیز تاثیر خواهد گذاشت.
سیستم های رانندگی خودمختار، به ویژه آنهایی که در وسایل نقلیه ای که می توانند بدون دخالت انسان کار کنند، یکی از نگرانی های اصلی ممنوعیت پیشنهادی هستند. این سیستم ها که اغلب در سطوح بالاتر استقلال یافت می شوند (سطوح 3 تا 5)، به ویژه در برابر تهدیدات امنیتی آسیب پذیر هستند. اکثر وسایل نقلیه فعلی، مانند سیستم کامل خودران تسلا، هنوز در سطح 2 هستند، که به این معنی است که نظارت انسانی لازم است.
سلطه چین بر بازار لیدار نیز ممکن است تحت تأثیر این ممنوعیت قرار گیرد. برندهایی مانند RoboSense، Hesai Technology و Huawei که مجموعا بیش از 65 درصد از فروش جهانی لیدار را به خود اختصاص داده اند، می توانند به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرند. تنها بازیگر اصلی غیر چینی در این بازار، سیوند مستقر در ایالات متحده است.
اگرچه این ممنوعیت به عنوان یک اقدام امنیت ملی در نظر گرفته شده است، اما با تلاش های گسترده تر برای تقویت تولید آمریکایی در صنعت خودرو سازگار است. لائل برینارد، مشاور اقتصاد ملی، بر هدف دولت برای ترویج خودروها و قطعات ساخت آمریکا تاکید کرد و خاطرنشان کرد که چین مدتهاست که خودروسازان خارجی را ملزم به رعایت قوانین امنیت دادههای خود کرده است.
به گزارش نیکی، علیرغم مذاکرات تجاری اخیر بین ایالات متحده و چین، دولت بایدن محدودیت های تجاری بر محصولات چینی را افزایش داده است. این شامل افزایش تعرفه خودروهای برقی، سلول های خورشیدی و فلزات اساسی است که قرار است به زودی اجرایی شود. ممنوعیت فناوری چینی در خودروها مطمئناً به تنشهای تجاری ادامه میدهد.
چین از محدودیت های پیشنهادی انتقاد کرد و متعهد شد در پاسخ به این اقدامات از منافع خود دفاع کند.
منبع: https://www.tomshardware.com/tech-industry/us-government-to-ban-chinese-hardware-and-software-for-connected-vehicles-report
تحریریه مجله اچ پی