جشن یک سالگی دستیابی به اگزا اسکیل با Frontier، سریعترین ابررایانه جهان


هیوستون، تگزاس – 22 مه 2023 – شرکت Hewlett Packard (NYSE: HPE) امروز یک سالگی Frontier را جشن می‌گیرد، اولین ابررایانه جهان که با عملکرد انرژی رهبری، سد سرعت مقیاس بزرگ را شکست.

Frontier که برای آزمایشگاه ملی Oak Ridge (ORNL) وزارت انرژی ایالات متحده ساخته شده است، عصر جدیدی را در ابررایانه ها برای ایجاد پیشرفت در اکتشافات علمی و مهندسی، از جمله هوش مصنوعی نسل بعدی و پل اولیه به محاسبات کوانتومی، نشان می دهد.

Frontier با ابررایانه‌های HPE Cray EX ساخته شده است که به‌منظور پشتیبانی از عملکرد بزرگ مقیاس با قابلیت‌های انتها به انتها شامل محاسبات، محاسبات تسریع‌شده، نرم‌افزار، ذخیره‌سازی و اتصال داخلی ساخته شده‌اند.

Frontier به نشان دادن عملکرد پیشرو در جهان با ارتقاهای جدید ادامه می دهد

طبق آخرین Top500 در فهرست قدرتمندترین ابررایانه های جهان، Frontier جایگاه شماره یک خود را به عنوان سریع ترین ابر رایانه در جهان ادامه می دهد. عملکرد این ابر رایانه سریعتر از چهار سیستم بعدی است که در Top500 ترکیب شده اند.

علاوه بر گام‌های مهمی که Frontier در این صنعت برداشته است، به نقطه عطف عملکردی جدید 1.194 اگزافلاپس (از 1.02 اگزافلاپس) رسیده است. افزایش 92 پتافلاپ به تنهایی رتبه هشتم را در لیست قدرتمندترین ابرکامپیوترهای امروزی خواهد داشت.

Frontier همچنین جایگاه شماره یک خود را در معیار HLP-MxP حفظ کرد که محاسبات با دقت ترکیبی را اندازه گیری می کند، عملکردی در فرمت هایی که معمولا برای هوش مصنوعی استفاده می شود. این سیستم در معیار HLP-MxP به 9.95 اگزافلاپس دست یافت که نسبت به عملکرد قبلی 6.88 اگزافلاپس افزایش یافته است.

سریع ترین ابررایانه جهان در میان یکی از سبزترین های جهان

سیستم تست و توسعه Frontier’s و سیستم کامل نیز بر اساس آخرین لیست Green500 از کارآمدترین ابر رایانه های جهان، به ترتیب رتبه های دوم و ششم را به عنوان سبزترین ابر رایانه ها در اختیار دارند.

آغاز دوره جدیدی از اکتشافات علمی با مقیاس بزرگ

عملکرد Exascale، همانطور که با دستاوردهای اخیر به دست آمده با استفاده از Frontier ثابت شده است، در حال حاضر پیشرفت های علمی را پیش می برد، مزایای اجتماعی بی سابقه ای را باز می کند، و محققان را قادر می سازد تا تصمیمات استراتژیک بر اساس بینش های به دست آمده از داده ها اتخاذ کنند.

برخی از تحقیقات اولیه و موارد استفاده که Frontier به پیشرفت کمک کرده است عبارتند از:


منبع: https://www.hpe.com/us/en/newsroom/news-advisory/2023/05/celebrating-one-year-of-achieving-exascale-with-frontier-worlds-fastest-supercomputer.html