مادربورد کامپیوتر دست دو استوکستان | hp-mag

پردازندۀ صوتی مورد استفاده در مادربرد است که به صورت یک چیپست و مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی بر روی مدار چاپی قرار دارد و وظیفۀ پردازش سیگنال‌های صوتی بر عهدۀ این بخش است. از معروف‌ترین پردازنده‌های صوتی مورد استفاده در مادربردها می‌توان به مدل‌های مختلف کمپانی Realtek اشاره کرد. امکان استفادۀ همزمان از دو یا چند کارت گرافیک را فراهم می‌کند که استفاده از این قابلیت به مدل مادربرد و کارت گرافیک بستگی دارد. برای اتصال مادربرد به بخش منبع تغذیه مورد استفاده قرار می‌گیرند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کانکتور 24پین مادربرد و 8پین پردازنده اشاره کرد.

پل‌های مادربرد  Motherboard Bridge

در هر نسل از مادربردها با مدل‌های مختلفی از چیپست‌ها مواجه هستیم که هریک دارای امکانات و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. به طور مثال نسل 11 پردازنده‌های اینتل بر اساس سوکت LGA1200 طراحی شده و مادربردهای مورد استفاده برای این پردازنده‌ها تنها به چیپست‌های H470/Z490/H510/B560/B460/H570/Z590 محدود مجله خبری محصولات اچ پی می‌شوند. تعداد زیادی از مؤلفه های اصلی ، که برای عملکرد کامپیوتر بسیار مهم هستند ، به مادربرد متصل شده اند. مادربرد به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر قسمت از کامپیوتر متصل می شود. قسمت هایی مانند CPU ، RAM ، Hard disks به همراه دستگاه های اضافه ای چون کارت های تلویزیون ، کارت گرافیک و …

http://akhbarfootball.ir

باید در نظر داشت که انتخاب مادربرد و سی پی یو به صورت مکمل انجام می‌شود یعنی با انتخاب هریک از آنها، تکلیف قطعۀ دوم نیز مشخص می‌شود. مثلا با خرید یک مادربرد Z590 تنها امکان استفاده از پردازنده‌های نسل 10 و 11 اینتل امکان‌پذیر خواهد بود. نقطۀ اشتراک پردازنده‌ها و مادربردها در نوع سوکت مورد استفاده در آنهاست که انتخاب این دو قطعه را به یکدیگر محدود می‌کند.

  • در مادربرد ما، مانند همه‌ی مادربردهای دیگر سوکت و اتصالات بسیاری برای مدیریت وجود دارند.
  • روی مادربردهای بر اساس AMD ارتباط کارت تصویر را فراهم می‌کند چون کنترل گر حافظه درون CPU قرار دارد.
  • وظیفه‌ی بیشتر پین‌ها برای ارسال و دریافت داده‌ها به ویژگی مهم بعدی این مقاله است.
  • این تخته بزرگ الکترونیکی علاوه بر قطعاتی که گفته‌شد،دارای قطعات الکترونیکی دیگری نیز هست.
  • از ویژگی های این مادربرد ویژه می توان به چهار شیار حافظه DDR4، پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت حافظه رم، یک شیار PCle x16، یک شیار PCle x1، یک شیار M.2 و چهار پورت 0.

دستگاه‌هایی که از درگاه‌های SATA استفاده می‌کنند، به‌طور مستقیم از PSU برق می‌گیرند. اگر دستگاه به نیروی بیشتری احتیاج داشته باشد (بسیاری از کارت‌های گرافیکی نیروی زیادی می‌خواهند) باید مستقیماً به PSU وصل شوند. این مادربرد مانند سایر مادربردها از یک باتری CR2032 برای تغذیه مدار زمان‌بندی استفاده می‌کند و اطلاعات و زمان را برای مادربرد نگه‌داری می‌کند. البته نیرو و توان باتری همیشگی نیست و به محض پایان یافتن، مادربرد به‌طور پیش‌فرض به زمان شروع/تاریخ در حافظه‌ی فلش دسترسی پیدا می‌کند.

مادربرد ایسوس مدل Asus PRIME H610M-A WIFI D4 گارانتی اصلی

فهمیدن مدل مادربورد از روی چیپروی چیپ مادربورد بگردید تا کد ۴ رقمی پیدا کنید. این کد می‌تواند با یک حرف شروع شود و سه عدد در ادامه آن بیاید ممکن است یک کد ۴ رقمی باشد. ازاین‌رو یک کانکتور با ۸ پین اضافی برای حل این مشکل تعبیه شده است که چهار مجموعه‌ی دیگر از پین‌های ۱۲ ولتی را برای استفاده فراهم می‌کند. این نوع سوکت ها که برای جایگزینی با نوع 775 اومده بودند تفاوتی که با نوع قبلی خودشون داشتن این بود که پردازنده های 775 از طریق مادربورد به یک چیپ جداگانه به نام North Bridge وصل میشدند و سپس تکمیل می شدند. اما در این نوع سوکت های 1156 داخل خودشون این چیپ پل شمالی رو جاسازی کردند و نیازی به ارتباط با یک چیپ جداگانه را نداشتند.

مادربرد ایسوس مدل PRIME B560M-A (استوک)