نام قطعات و اجزای تشکیل دهنده‌ی مادربرد به همراه تصویر همیار آی‌تی | hp-mag

در نظر داشته باشید که مادربرد بزرگ‌تر به کیس بزرگ‌تری نیز احتیاج دارد و بدین ترتیب ابعاد کامپیوتر دسکتاپ نیز به شکل‌قابل توجی افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل تنها در صورتی که به درگاه و پورت‌های بیشتر احتیاج دارید، به سراغ مادربرد‌های بزرگ و گران‌تر بروید. در هنگام بستن کیس کامپیوتر با توجه به انواع سوکت های پردازنده که روی مادربورد قرار گرفته اند می تونید کارایی سیستم خودتون رو ارتقا بدین و مراقب باشین تا سوکت پردازنده روی مادربرد شما با نوع پردازنده شما مطابقت داشته باشن و متفاوت نباشند. شرکت سومی که به عنوان یکی از بهترین ها میتوان معرفی کرد شرکت ام‌اس‌ای است. اسلات های مختلفی برای دسترسی و نصب انواع سخت‌افزار‌ها بر روی مادربرد وجود دارند.Slot در زبان انگلیسی به معنای شکاف است. در واقع بر روی هر اسلات در این تخته، یک قطعه سخت‌افزاری نصب می‌شود.

http://akhbarfootball.ir

این بخش نیز مانند پردازندۀ صوتی به شکل آنبرد در تمامی مادربردهای سری دسکتاپ وجود دارد و امکان اتصال تجهیزات LAN مانند مودم‌ ADSL را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. معمولا امکانات موجود در این بخش، پاسخگوی نیاز بسیاری از کاربران است و نیازی به خرید کارت شبکۀ مجزا نخواهد بود. نکتۀ دوم که در حین خرید یک مادربورد باید به آنها توجه داشت، مربوط به فناوری‌ها و امکانات موردنیاز برای استفاده از سایر قطعات سیستم است. مثلا برای استفاده از حافظه‌های جامد نسل 4 باید از یک مادربرد مناسب همراه با چیپست سازگار با حافظه‌های جامد نسل 4 استفاده کرد.

تشخیص مدل مادر بورد با استفاده از System Information

یکی از درگاه‌های اتصال متداول در مادربردها محسوب می‌شود که کاربرد آن در استفاده از هاردهای HDD، حافظه‌های جامد 2.5 اینچی، درایوهای نوری و … است و معمولا در مادربردهای مختلف بین 4 تا 10 عدد از این پورت وجود دارد. واحد تنظیم، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی به بخش‌های مختلف مادربرد است که از قطعات مختلفی مانند ماسفت‌، چوک‌ و خازن و …

چیپست ها از نظر امکانات، بازدهی و پایداری بسیار متفاوت اند و بنابراین گزینه ای بسیار حیاتی در انتخاب مادربرد به حساب می آیند. اگر به طرز قرارگیری مادربرد در داخل بدنه سیستم دقت کرده باشید، ملاحظه خواهید کرد که یکی از این دو تراشه در بالا و دیگری در پایین قرار می گیرند. در بین مجله خبری محصولات اچ پی این دو، پل شمالی که بیشتر به چیپ ست مادربرد معروف است، نقش فرماندهی سیستم را برعهده داشته و پل جنوبی در نقش معاون او ایفای نقش می کند. در مادربرد حافظه‌ای محدود و فقط خواندنی به نام سیماس وجود دارد که اطلاعات فنی اجزای سخت‌افزاری و الکترونیکی کامپیوتر را در خود نگه می‌دارد.

مادربرد ایسوس مدل ASUS ROG TRX40-XE gaming WIFI

۱۰ تولیدکنندۀ بزرگ مادربرد کامپیوتر در جهان در سال ۲۰۲۰ پیشرو در مسیر رشد هستند. ایسوس بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مادربرد در جهان است که بیش از ۱۳٪ از سهم درآمد را در بازار جهانی مادربرد به خود اختصاص داده است. مادربرد یک برد مدار چاپی اصلی در کامپیوتر است، به این معنی که مادربرد قطعۀ اصلی مداری است که تمام قطعات دیگر به آن متصل می‌شوند تا یک سیستم منسجم را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما ایجاد کنند. اگر از علاقمندان به دنیای سخت افزار باشید احتمالا نام رمز ارز چیا را بارها شنیده اید.

  • این اسلات برای اتصال کابل ساتا به مادربرد استفاده میشود، این کابل را می‌توانید همراه هارد یا درایو سی دی و دی وی دی خود بیابید، معمولا ۴ عدد از این اسلات‌ها بر روی برد اصلی قرار دارد که به ترتیب اولویت با شماره های ۰، ۱، ۲ و ۳ بر روی برد مشخص شده.
  • اگر به طرز قرارگیری مادربرد در داخل بدنه سیستم دقت کرده باشید، ملاحظه خواهید کرد که یکی از این دو تراشه در بالا و دیگری در پایین قرار می گیرند.
  • گذرگاه فوق عرض بزرگراهی را نشان می دهد که داده ها در طول آن حرکت و دراحتیار پردازنده گذاشته شده و یا پردازنده نتایج عملیات خود را از طریق آنها ارسال می نماید.
  • برند ازراک یکی دیگر از برندهای شناخته شده در عرصه تولید و ساخت کامپیوتر و تجهیزات آن به شمار می آید که در حال حاضر تمام تمرکز خود را بر روی تولید مادربرد، سینماهای خانگی و کامپیوترهای صنعتی گذاشته است.
  • چیپست‌ها از نظر امکانات، بازدهی و پایداری بسیار متفاوت اند و بنابراین گزینه ای بسیار حیاتی در انتخاب مادربرد به حساب می‌آیند.