در ماه می، TikTok اعلام کرد که به طور خودکار محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را در پلتفرم خود برچسب گذاری می کند. با این حال، این در مورد همه نسخه های برنامه صادق نیست. گزارش جدیدی از بنیاد موزیلا و AI Forensics نشان میدهد که نسخه Lite-Save Data TikTok که کاربران بازارهای فقیرتر را هدف قرار میدهد، نه تنها محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را بدون برچسب باقی میگذارد، بلکه فاقد سایر حفاظتهای مشابه است.
اودانگا مادونگ، یکی از همکاران موزیلا و نویسنده گزارش، میگوید: «برچسبگذاری تاکتیک بسیار مهمی است که پلتفرمها از آن برای ارائه نوعی اعتماد و ایمنی استفاده میکنند.
برای مثال، کاربران نسخه کامل TikTok، برچسبهایی را میبینند که نشان میدهد محتوا گرافیکی است یا رفتار خطرناک را به تصویر میکشد. برخی از مطالب درباره موضوعاتی مانند انتخابات و سلامت، به طور مشابه، شامل اطلاعیهای است که کاربران را تشویق میکند تا از طریق یک “مرکز منبع” در برنامه به اطلاعات معتبر دسترسی داشته باشند.
در TikTok Lite، هیچ یک از این نرده های محافظ وجود ندارد. از جمله، این بدان معنی است که با محتوای فریبنده تولید شده توسط هوش مصنوعی که در انتخابات در سراسر جهان مطرح است، به کاربران در بازارهای فقیرتر اطلاعات کمتری درباره جعلی و واقعی بودن نسبت به کاربران در بازارهای ثروتمندتر داده می شود.
مادونگ این سوال را مطرح میکند که چرا، از میان تمام ویژگیهایی که میتوان برای بهینهسازی برنامه حذف کرد، این شرکت ویژگیهایی را در نظر گرفت که پلتفرم را برای کاربران ایمنتر میکنند. او می گوید: «ما نمی دانیم که آیا این یک انتخاب است یا فقط سهل انگاری است.
یکی از سخنگویان TikTok در بیانیهای گفت: «در این گزارش چندین نادرستی واقعی وجود دارد که اساساً رویکرد ما به ایمنی را نادرست نشان میدهد. واقعیت این است که محتوایی که قوانین ما را زیر پا می گذارد، مانند برنامه اصلی ما از TikTok Lite حذف می شود و ما ویژگی های ایمنی متعددی را ارائه می دهیم. این شرکت از اشاره به هرگونه نادرستی خاص خودداری کرد.
نسخههای Lite برنامهها مدتهاست که راهی برای شرکتها برای افزایش سهم بازار در مناطقی بوده است که کاربران در معرض هزینههای بالای داده هستند یا فقط میتوانند تلفنهای پیشرفتهتر را بخرند. در سال 2015، متا، سپس فیسبوک، فیسبوک لایت را راهاندازی کرد، نسخهای از برنامه خود که با شبکههای داده 2G سازگارتر بود. در همان سال، Free Basics را نیز راهاندازی کرد که به کاربران در جنوب جهانی اجازه میداد به پلتفرم و برخی وبسایتهای دیگر بدون دریافت هزینه برای استفاده از داده دسترسی داشته باشند. (اپلیکیشن یا سرویسی که این معیارها را برآورده میکند، «ردهبندی صفر» نامیده میشود.) در آن زمان، این پروژه با انتقادات گستردهای، بهویژه در هند، برای ایجاد تجربهای درجه دوم برای مشتریان فقیرتر مواجه شد.
TikTok نسخه Lite خود را در سال 2018 در تایلند راه اندازی کرد و به سرعت به بازارهای دیگر در جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی، مالزی و فیلیپین گسترش یافت. این اپلیکیشن که برخلاف نسخه کامل TikTok میتواند روی شبکههای 2G و 3G اجرا شود، طبق دادههای فروشگاه Google Play اکنون بیش از 1 میلیارد دانلود دارد. (TikTok Lite فقط برای گوشی های اندروید در دسترس است.)
پیال آرورا، استاد فرهنگ های هوش مصنوعی در دانشگاه اوترخت می گوید: «اکثر کاربران در جنوب جهانی کم درآمد و منابع محدود هستند. نسخههای ساده اپلیکیشنها به شرکتها کمک میکنند تا این افراد را با خود همراه کنند، چیزی که او میگوید حتی از گذشته بسیار مهمتر است، زیرا «دادهها ارز در این بازار مبتنی بر هوش مصنوعی و تشنه هوش مصنوعی هستند».
منبع: https://www.wired.com/story/tiktok-lite-global-south/
تحریریه مجله اچ پی