Waymo راهی برای دور زدن محدودیت های ایالات متحده برای هدف قرار دادن خودروهای چینی پیدا می کند

Waymo راهی برای دور زدن محدودیت های ایالات متحده برای هدف قرار دادن خودروهای چینی پیدا می کند

این هفته آقای رئیس جمهور دولت مستعفی جو بایدن قوانینی را نهایی کرده است که عملاً تمام فناوری خودروهای مرتبط با چین و روسیه را از جاده‌های آمریکا ممنوع می‌کند – سرکوبی سخت با پیامدهای گسترده، به ویژه برای تجارت رو به رشد خودروهای الکتریکی ارزان چینی.

وزارت بازرگانی ایالات متحده گفت این قوانین که برای اولین بار در ماه سپتامبر ارائه شد، برای محافظت از خودروهای آمریکایی در برابر دشمنان و دخالت خارجی ضروری است. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی، سال گذشته گفت: «تصور کنید اگر هزاران یا صدها هزار وسیله نقلیه متصل به چین در جاده‌های آمریکا وجود داشته باشد که شخصی در پکن بتواند فوراً و به طور همزمان آن‌ها را غیرفعال کند». ممنوعیت نرم افزارهای چینی و روسی از سال 2027 آغاز خواهد شد و محدودیت های سخت افزاری در سال 2029 آغاز خواهد شد.

روی کاغذ، این یک فاجعه برای Waymo به نظر می رسد. توسعه دهنده فناوری خودران آلفابت در سال 2021 اعلام کرد که خودروساز Zeekr – که برند آن اکثریت متعلق به غول خودروسازی چینی جیلی است – نسل بعدی رباتاکسی خود را خواهد ساخت.

در واقع، مدل‌های پیش‌تولید در حال حاضر در سانفرانسیسکو و فینیکس در جاده‌ها آزمایش می‌شوند و مقامات Zeekr در اوایل این ماه به خبرنگاران گفتند که تحویل نسخه تولیدی این خودرو به نام Zeekr RT را اواخر امسال آغاز خواهد کرد.

علیرغم قوانین جدید، Waymo مطمئن است که این شراکت تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت و قصد دارد طبق برنامه پیش برود.

اتان تیچر، سخنگوی Waymo در ایمیلی به WIRED نوشت: «ما انتظار نداریم قانون نهایی بر استفاده ما از پلتفرم Zeekr تأثیر بگذارد.

در نظرات ارائه شده به وزارت بازرگانی در سال گذشته، Waymo استدلال کرد که خودروهایش نباید مشمول قوانین جدید شوند زیرا تمام فناوری های متصل در کشتی متعلق به آمریکا و مجهز است.

این شرکت می‌گوید وسایل نقلیه‌ای که Waymo از جیلی دریافت می‌کند، «خودروهای پایه» هستند، فاقد سیستم‌های تله‌ماتیک و هر فناوری دیگری که به خودرو اجازه می‌دهد با سازنده خود ارتباط برقرار کند یا داده‌ها را برای آن ارسال کند. تنها «پرسنل مجاز» فناوری خودران Waymo را پس از تحویل به ایالات متحده در خودروها نصب می کنند.

وزارت بازرگانی به سوالات WIRED در مورد مشارکت Waymo با Zeekr پاسخ نداد.

امروزه، Waymo با استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی اصلاح شده Jaguar I-Pace در مترو فینیکس، سانفرانسیسکو و لس آنجلس، حمل و نقل اتوبوس خودران را اجرا می کند. انتظار می‌رود آتلانتا و آستین اواخر سال جاری به آن ملحق شوند.

این شرکت همچنین قراردادی با هیوندای برای استفاده از Ioniq 5s اصلاح شده در ناوگان خودروهای اشتراکی سواری خود در اواخر سال جاری امضا کرده است.

در حالی که Waymo همچنان مطمئن است که وسایل نقلیه جدیدش – که فضای پا بیشتر، سقف بلندتر و پله پایین‌تری دارند که می‌تواند وسایل نقلیه را برای مسافران بیشتری در دسترس قرار دهد – با این ممنوعیت مواجه خواهند شد، هنوز مشخص نیست که آیا آنها می‌توانند ممنوعیت 100 درصدی جدید تعرفه بر خودروهای برقی چینی که دولت بایدن در پاییز گذشته نهایی کرد.

تیچر تأیید می کند: «ما به دقت تعرفه ها را زیر نظر داریم، اما برنامه های Waymo در مسیر درستی قرار دارد.

منبع: https://www.wired.com/story/waymo-finds-a-way-around-us-restrictions-on-chinese-evs/

تحریریه مجله اچ پی