رئیس جادوگر هوش مصنوعی OpenAI، ایلیا سوتسکور، شرکت را ترک می کند

رئیس جادوگر هوش مصنوعی OpenAI، ایلیا سوتسکور، شرکت را ترک می کند

Ilya Sutskever، یکی از بنیانگذاران و دانشمند ارشد OpenAI، شرکت را ترک کرد. محقق سابق هوش مصنوعی گوگل یکی از چهار عضو هیئت مدیره بود که در ماه نوامبر به اخراج سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI رای دادند و روزهایی پر از هرج و مرج بود که باعث شد کارکنان به طور دسته جمعی تهدید به استعفا کنند و در نهایت آلتمن ترمیم شود.

آلتمن سه‌شنبه در پستی در پلتفرم اجتماعی X خروج Sutskever را تایید کرد. در ماه‌های پس از بازگشت Altman به OpenAI، Sutskever به ندرت برای شرکت ظاهر می‌شد. روز دوشنبه، OpenAI یک نسخه جدید از ChatGPT را به نمایش گذاشت که قادر به مکالمه‌ای سریع و با رنگ‌های احساسی است. Sutskever آشکارا در این رویداد غایب بود که از دفاتر شرکت در سانفرانسیسکو پخش شد.

آلتمن در پست خود در مورد خروج Sutskever نوشت: “OpenAI بدون او آن چیزی که هست نخواهد بود.” “من خوشحالم که برای مدت طولانی به چنین (یک) نابغه واقعاً قابل توجهی نزدیک شدم، و کسی که آنقدر بر رسیدن به بهترین آینده برای بشریت متمرکز بود.”

پست Altman اعلام کرد که Jakub Pachocki، مدیر تحقیقات OpenAI، دانشمند ارشد جدید شرکت خواهد بود. Pachocki از سال 2017 با OpenAI کار می کند.

در مال خودش پست در Xسوتسکور خروج خود را تصدیق کرد و به برنامه های آینده اش اشاره کرد. پس از تقریبا یک دهه، من تصمیم گرفتم OpenAI را ترک کنم. او نوشت که مسیر این شرکت معجزه آسا نبوده است، و من مطمئن هستم که OpenAI AGI را ایجاد خواهد کرد که هم ایمن و هم سودمند – تحت تیم رهبری فعلی خود. “من برای اتفاقات بعدی هیجان زده هستم” پروژه ای که از نظر شخصی برای من بسیار معنادار است و جزئیات آن را در زمان مناسب به اشتراک خواهم گذاشت.

Sutskever به طور علنی در مورد نقش خود در اخراج آلتمن در سال گذشته صحبت نکرده است، اما پس از بازگرداندن مدیرعامل، او ابراز پشیمانی کرد. من عمیقاً متأسفم از مشارکت خود در اقدامات هیئت مدیره. من هرگز قصد آسیب رساندن به OpenAI را نداشتم، او در ماه نوامبر در X پست کرد. Sutskever اغلب علناً از این باور خود صحبت کرده است که OpenAI در جهت توسعه به اصطلاح هوش مصنوعی عمومی یا AGI کار می کند و از نیاز به انجام این کار با خیال راحت صحبت می کند.

Sutskever از سنین کودکی مسیری را در یادگیری ماشین ایجاد کرد و به یکی از پیشگامان یادگیری عمیق جفری هینتون در دانشگاه تورنتو تبدیل شد. او با هینتون و دانشجوی دیگرش، الکس کریژفسکی، یک سیستم تشخیص تصویر به نام AlexNet ایجاد کرد که دنیای هوش مصنوعی را با دقت خود متحیر کرد و به سرمایه‌گذاری زیادی در تکنیک غیرمعمول آن زمان شبکه‌های عصبی مصنوعی کمک کرد.

ساستسکور بعداً روی تحقیقات هوش مصنوعی در گوگل کار کرد، جایی که به ایجاد دوران مدرن هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه عصبی کمک کرد. در سال 2015 آلتمن او را به شام ​​با ایلان ماسک و گرگ براکمن دعوت کرد تا در مورد ایده راه اندازی یک آزمایشگاه هوش مصنوعی جدید برای به چالش کشیدن تسلط شرکت ها بر فناوری صحبت کنند. Sutskever، Musk، Brockman و Altman بنیانگذاران کلیدی OpenAI شدند که در دسامبر 2015 اعلام شد. بعداً مدل خود را تغییر داد و یک بازوی انتفاعی ایجاد کرد و سرمایه‌گذاری هنگفتی را از مایکروسافت و سایر حامیان دریافت کرد. ماسک در سال 2018 پس از مخالفت با استراتژی شرکت OpenAI را ترک کرد. این کارآفرین در ماه مارس سال جاری علیه این شرکت شکایت کرد و مدعی شد که مأموریت موسس خود در توسعه هوش مصنوعی فوق‌العاده قدرتمند برای “نفع بشریت” را رها کرده و در عوض مایکروسافت را غنی کرده است.

با خروج Sutskever تنها یکی از چهار عضو هیئت مدیره OpenAI که به برکناری آلتمن رای دادند، نقشی در شرکت خواهد داشت. آدام دا آنجلو، کارمند اولیه فیس بوک و مدیر عامل سایت پرسش و پاسخ Quora، تنها عضو موجود هیئت مدیره بود که پس از بازگشت آلتمن به عنوان مدیرعامل، به عنوان مدیر باقی ماند.



منبع: https://www.wired.com/story/openais-chief-ai-wizard-ilya-sutskever-is-leaving-the-company/