متا در حال آموزش جانشین قدرتمندتری برای Llama 3 است

متا در حال آموزش جانشین قدرتمندتری برای Llama 3 است

زاکربرگ امروز در اینستاگرام توضیح داد که متا دستیار جدید هوش مصنوعی متا را که توسط Llama 3 ساخته شده است، در محصولاتی شامل واتساپ، اینستاگرام، فیس بوک و مسنجر گنجانده است.

متا در پست وبلاگ خود با اعلام Llama 3 گفت که به شدت بر روی بهبود داده های آموزشی مورد استفاده برای توسعه این مدل تمرکز کرده است. این شرکت گفت که هفت برابر بیشتر از نسخه قبلی خود، Llama 2، داده‌های داده شده است. برخی از کارشناسان هوش مصنوعی خاطرنشان کردند که ارقام منتشر شده توسط متا نیز نشان دهنده ایجاد Llama 3 است به مقادیر زیادی انرژی نیاز داشت برای تغذیه سرورهای مورد نیاز

قابلیت‌های رو به رشد مدل‌های AI منبع باز برخی از کارشناسان را به نگرانی برانگیخته است که می‌توانند توسعه تسلیحات سایبری، شیمیایی یا بیولوژیکی را آسان‌تر کنند یا حتی با انسان‌ها دشمنی کنند. متا ابزارهایی را منتشر کرده است که می‌گوید می‌تواند به اطمینان حاصل شود که Llama عبارات بالقوه مضر را خروجی نمی‌دهد.

برخی دیگر در زمینه هوش مصنوعی می گویند که مدل های Llama متا آنقدر که می توانند باز نیستند. مجوز منبع باز این شرکت در مدل ها، محدودیت هایی را در مورد آنچه محققان و توسعه دهندگان می توانند بسازند، ایجاد می کند.

لوکا سولداینی، دانشمند ارشد تحقیقات کاربردی در موسسه آلن برای هوش مصنوعی، یک آزمایشگاه غیرانتفاعی، گفت: دیدن مدل‌های بیشتر و بیشتری که وزن خود را آزاد می‌کنند بسیار عالی است. اما جامعه باز نیاز به دسترسی به سایر بخش‌های خط لوله هوش مصنوعی دارد – داده‌ها، آموزش، گزارش‌ها، کدها و ارزیابی‌های آن. این همان چیزی است که در نهایت درک جمعی ما از این مدل‌ها را تسریع می‌کند.»

استلا بیدرمن، محقق هوش مصنوعی درگیر با EleutherAI، یک پروژه غیرانتفاعی AI منبع باز، می‌گوید مجوز متا برای Llama 2 آزمایش‌هایی را که محققان هوش مصنوعی می‌توانند با آن انجام دهند محدود می‌کند و اضافه می‌کند که مجوز Llama 3 حتی محدودتر به نظر می‌رسد. بیدرمن می‌گوید: «متا وزن‌ها را آزاد می‌کند، اما در مورد آنچه که می‌توانید با آن‌ها انجام دهید بسیار محدود است.

بخشی از مجوز این مدل می گوید که شرکت هایی با “بیش از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه” باید به دنبال مجوز ویژه از متا باشند – ماده ای که ظاهرا برای جلوگیری از کمک این پروژه به نزدیک ترین رقبای شرکت طراحی شده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که Llama 3 به آزمایش‌های هوش مصنوعی جدیدی منجر شود. کلمنت دلانژ، مدیر عامل HuggingFace، مخزن مدل‌های هوش مصنوعی باز، از جمله Llama 3، می‌گوید که توسعه‌دهندگان بیش از 30000 نوع از Llama 2 ایجاد کرده‌اند. ” او می گوید. “حرکت عالی جامعه توسط متا.”



منبع: https://www.wired.com/story/meta-is-already-training-a-more-powerful-sucessor-to-llama-3/