موضوع چیست؟ ما استاندارد جدید خانه هوشمند (2024) را توضیح می دهیم

موضوع چیست؟  ما استاندارد جدید خانه هوشمند (2024) را توضیح می دهیم

هوشمند ایده آل خانه یکپارچه نیازهای شما را پیش بینی می کند و فورا به دستورات پاسخ می دهد. لازم نیست برای هر دستگاه یک برنامه خاص باز کنید یا دستور صوتی دقیق و ترکیب دستیار صوتی را به خاطر بسپارید که آخرین قسمت پادکست مورد علاقه شما را روی نزدیکترین بلندگو شروع می کند. استانداردهای رقابتی خانه های هوشمند، کارکرد دستگاه های شما را بیهوده پیچیده می کند. خیلی هم نیست… خوب، باهوش.

غول‌های فناوری سعی می‌کنند با ارائه دستیارهای صوتی خود به عنوان یک لایه کنترل در بالا، استانداردها را زیر پا بگذارند، اما الکسا نمی‌تواند با Google Assistant یا Siri صحبت کند یا دستگاه‌های Google یا Apple را کنترل کند و بالعکس. (و تاکنون، هیچ اکوسیستم واحدی بهترین دستگاه ها را ایجاد نکرده است.) اما این مشکلات قابلیت همکاری ممکن است به زودی برطرف شود. که قبلاً Project CHIP (خانه متصل از طریق IP) نامیده می شد، استاندارد قابلیت همکاری متن باز معروف به Matter در سال 2022 وارد شد. با وجود برخی از بزرگترین نام های فناوری مانند آمازون، اپل و گوگل، ادغام یکپارچه ممکن است در نهایت در دسترس باشد.

به روز شده در می 2024: اخبار اضافه شده از انتشار مشخصات Matter 1.3، پیشرفت با بازیکنان اصلی، بخشی در مورد آنچه می توانید با Matter انجام دهید، و جزئیات بیشتر در مورد عملکردهای احتمالی.

اگر چیزی را با استفاده از پیوندهای موجود در استوری های ما خریداری کنید، ممکن است کمیسیون دریافت کنیم. این به حمایت از روزنامه نگاری ما کمک می کند. بیشتر بدانید.

فهرست مطالب

موضوع چیست؟

ماده باعث می شود دستگاه ها و اکوسیستم های مختلف به خوبی بازی کنند. سازندگان دستگاه‌ها باید استاندارد Matter را رعایت کنند تا مطمئن شوند دستگاه‌هایشان با خانه‌های هوشمند و سرویس‌های صوتی مانند الکسای آمازون، سیری اپل، دستیار گوگل و غیره سازگار است. برای افرادی که یک خانه هوشمند می سازند، Matter از نظر تئوری به شما امکان می دهد هر دستگاهی را بخرید و از دستیار صوتی یا پلتفرمی که ترجیح می دهید برای کنترل آن استفاده کنید. (بله، می توانید از دستیارهای صوتی مختلف برای صحبت با یک محصول استفاده کنید.)

برای مثال، می‌توانید یک لامپ هوشمند با پشتیبانی از Matter بخرید و آن را با Apple HomeKit، Google Assistant یا Amazon Alexa تنظیم کنید—بدون نگرانی در مورد سازگاری. در حال حاضر، برخی از دستگاه‌ها از قبل از چندین پلتفرم پشتیبانی می‌کنند (مانند الکسا یا دستیار Google)، اما Matter این پشتیبانی پلتفرم را گسترش می‌دهد و راه‌اندازی دستگاه‌های جدید شما را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

اولین پروتکل روی لایه‌های شبکه Wi-Fi و Thread اجرا می‌شود و از بلوتوث کم انرژی برای راه‌اندازی دستگاه استفاده می‌کند. در حالی که از پلتفرم‌های مختلف پشتیبانی می‌کند، باید دستیارهای صوتی و برنامه‌هایی را که می‌خواهید استفاده کنید انتخاب کنید—هیچ برنامه یا دستیار مرکزی Matter وجود ندارد. از آنجایی که Matter در شبکه محلی شما کار می‌کند، می‌توانید انتظار داشته باشید دستگاه‌های خانه هوشمند شما پاسخگوی شما باشند و حتی زمانی که اینترنت شما قطع می‌شود باید به کار خود ادامه دهند.

چه چیزی ماده را متفاوت می کند؟

اتحاد استانداردهای اتصال (یا CSA، قبلاً اتحاد Zigbee) استاندارد Matter را حفظ می کند. چیزی که آن را متمایز می کند، گستردگی عضویت آن (بیش از 550 شرکت فناوری)، تمایل به پذیرش و ادغام فناوری های متفاوت، و این واقعیت است که یک پروژه منبع باز است. شرکت‌های علاقه‌مند می‌توانند از کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) بدون حق امتیاز برای ادغام دستگاه‌های خود در اکوسیستم Matter استفاده کنند. این بسیار ساده تر از تأیید دستگاه ها به صورت جداگانه با هر پلت فرم خانه هوشمند است.

رشد از اتحاد Zigbee به ماده یک پایه محکم می دهد. آوردن پلتفرم‌های اصلی خانه‌های هوشمند (Amazon Alexa، Apple HomeKit، Google Home و Samsung SmartThings) در یک جدول یک دستاورد است. تصور پذیرش یکپارچه ماده در سراسر جهان خوش بینانه است، اما با هجوم بسیاری از برندهای خانه هوشمند، از جمله آگوست، شلاژ و ییل در قفل های هوشمند، از شور و شوق زیادی برخوردار شده است. Belkin، Cync، GE Lighting، Sengled، Signify (Philips Hue) و Nanoleaf در روشنایی هوشمند. و دیگران مانند Arlo، Comcast، Eve، TP-Link و LG.

کی ماده رسید؟

ماده سالهاست که در کار بوده است. اولین انتشار Project CHIP قرار بود در اواخر سال 2020 منتشر شود، اما به سال بعد به تعویق افتاد و به Matter تغییر نام داد و سپس برای انتشار تابستانی تبلیغ شد. پس از تأخیر دیگری، برنامه مشخصات و گواهینامه Matter 1.0 در سال 2022 افتتاح شد. SDK، ابزارها و موارد آزمایشی در دسترس قرار گرفت و هشت آزمایشگاه آزمایشی مجاز برای صدور گواهینامه محصول افتتاح شد.

اولین موج از گجت‌های خانه هوشمند با پشتیبانی از ماده در پاییز سال 2022 به فروش رفت و از آن زمان تا کنون شاهد افت ثابتی بوده‌ایم. اولین به روز رسانی مشخصات، Matter 1.1، در می 2023 ارائه شد و عمدتاً شامل رفع اشکال بود. Matter 1.2 که در اکتبر 2023 معرفی شد، پشتیبانی از 9 نوع دستگاه جدید، از جمله یخچال، جاروبرقی ربات، و تصفیه کننده هوا را به همراه بهبود دسته های موجود اضافه کرد.

مشخصات Matter 1.3 در می 2024 منتشر شد و مدیریت انرژی، شارژ EV و مدیریت آب را در کنار پشتیبانی از دستگاه‌های جدید از جمله اجاق‌ها، اجاق‌های پخت و خشک‌کن‌ها اضافه کرد. همچنین بهبودهایی را در Matter Casting به ارمغان آورد، بنابراین علاوه بر اینکه می‌توانید از تلفنتان به تلویزیونتان ارسال کنید، سایر دستگاه‌های هوشمند مانند جاروبرقی روباتی شما می‌توانند پیام‌هایی را به تلویزیون شما ارسال کنند تا در صورت گیرکردن، مثلاً به شما هشدار دهند.

منبع: https://www.wired.com/story/what-is-matter/