هیولت پاکارد اینترپرایز با اولین و سریعترین ابررایانه اگزا مقیاس جهان “Frontier” برای آزمایشگاه ملی Oak Ridge وزارت انرژی ایالات متحده، عصر جدیدی را آغاز می کند.


ORNL’s Frontier برای حل مشکلاتی که 8 برابر پیچیده تر هستند، تا 10 برابر سریعتر

Frontier به عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان که عملکرد بی سابقه و قابلیت های پیشرفته ای را ارائه می دهد، اکتشافات را سرعت می بخشد، پیشرفت هایی را ایجاد می کند و به سخت ترین چالش های جهان رسیدگی می کند. این ابررایانه که از هفت ابررایانه برتر بعدی جهان قدرتمندتر است، به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا برای حل مسائلی که 8 برابر پیچیده‌تر و تا 10 برابر سریع‌تر هستند، مدل‌سازی و شبیه‌سازی در سطح اگزا را انجام دهند.2 همچنین انتظار می رود که Frontier با حداکثر عملکرد تئوری 2 اگزافلاپس به سطوح بالاتری از سرعت برسد.

این ابررایانه تاثیر قابل توجهی در زمینه‌های حیاتی مانند تشخیص و پیش‌آگهی سرطان و بیماری، کشف دارو، انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد جدید برای ایجاد محصولات ایمن‌تر و پایدار خواهد داشت.

ویدئو:
مرز: حرکت آینده به جلو

جاستین هاتارد، معاون اجرایی و مدیر کل HPC و AI در HPE می‌گوید: «آغاز امروزی ابررایانه اگزااسکا فرانتیر پیشرفتی در سرعت و عملکرد دارد و به ما این فرصت را می‌دهد تا به سؤالاتی که هرگز نمی‌دانستیم بپرسیم پاسخ دهیم. «Frontier اولین سیستم در نوع خود است که توسط فن‌آوران، دانشمندان و محققان تصور شده بود تا سطح جدیدی از توانایی را برای ارائه علم باز، هوش مصنوعی و سایر پیشرفت‌هایی که به نفع بشریت خواهد بود، آزاد کند. ما به این لحظه افتخار می کنیم که رهبری ایالات متحده را در ابرکامپیوترها ادامه می دهد، اکنون از جمله مقیاس exa. که با مشارکت عمومی و خصوصی مداوم بین وزارت انرژی ایالات متحده، آزمایشگاه ملی Oak Ridge، HPE و AMD امکان پذیر شده است.

Frontier عصر جدیدی از اکتشافات علمی و پیشرفت های مهندسی را با سرعت اگزاسال آغاز می کند

Frontier با ابررایانه‌های HPE Cray EX ساخته شده است که قابلیت‌های سرتاسری متشکل از محاسبات، محاسبات تسریع‌شده، نرم‌افزار، ذخیره‌سازی و شبکه را ارائه می‌کنند تا از عملکرد اگزا مقیاس پشتیبانی کنند.

ابرکامپیوتر جدید exascale که از مجموع هفت ابررایانه بزرگ بعدی جهان قدرتمندتر است، به علم باز اختصاص دارد و به محققان، دانشمندان و مهندسان از انواع موسسات دولتی و خصوصی اجازه می دهد تا از Frontier استفاده کنند.

فرانتیر علاوه بر مدل سازی و شبیه سازی تحقیقات علمی پیچیده، در علوم بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی، با وضوح بالاتر، پیشرفت های چشمگیری را در هوش مصنوعی نیز ممکن می کند. با سرعت مقیاس بزرگ، کاربران Frontier می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه دهند که 4.5 برابر سریع‌تر و 8 برابر بزرگ‌تر هستند، که امکان آموزش داده‌های بیشتری را فراهم می‌کند که می‌تواند پیش‌بینی‌پذیری و سرعت زمان تا کشف را افزایش دهد.

جف گفت: «وقتی محققان در اواخر امسال به سیستم کاملاً عملیاتی Frontier دسترسی پیدا کنند، اوج کاری است که بیش از سه سال پیش با مشارکت صدها نفر از افراد با استعداد در سراسر وزارت انرژی و شرکای صنعتی ما در HPE و AMD آغاز شد. نیکولز، معاون مدیر آزمایشگاه، محاسبات و علوم محاسباتی، آزمایشگاه ملی اوک ریج. دانشمندان و مهندسان از سراسر جهان این سرعت‌های محاسباتی خارق‌العاده را برای حل برخی از چالش‌برانگیزترین سؤالات عصر ما به کار خواهند گرفت و بسیاری از آنها کاوش خود را در روز اول آغاز خواهند کرد.»


منبع: https://www.hpe.com/us/en/newsroom/press-release/2022/05/hewlett-packard-enterprise-ushers-in-new-era-with-worlds-first-and-fastest-exascale-supercomputer-frontier-for-the-us-department-of-energys-oak-ridge-national-laboratory.html