دستگاه حضور و غیاب هوشمند چیست؟ انواع دستگاه حضور و غیاب پردازش هوشمند پارسیان | مجله حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب هوشمند چیست؟ انواع دستگاه حضور و غیاب پردازش هوشمند پارسیان | مجله حضور و غیاب

یک سامانه یا سیستم حضور غیاب هوشمند شامل دستگاه و نرم‌افزار است و وظیفه اصلی آن ثبت و جمع آوری ورود و خروج‌ها، انجام اصلاحات و پردازش و در نهایت ارائه گزارشات مورد نیاز به کاربر یا مدیر سیستم است. کارکنان ورود و خروج خود را بر روی دستگاه ثبت می‌کنند، این ترددها به نرم‌افزار منتقل شده و در آنجا اصلاحات مورد نیاز (ثبت ترددهای فراموش شده، مرخصی و مأموریت‌ها و…) بر روی آن صورت می‌گیرد. در انتها می‌توانید گزارشی که نیاز دارید را از سیستم حضورغیاب تهیه کرده و در اختیار مدیر یا مسئول مربوطه قرار دهید.

به همین دلیل ایده طراحی یک ساعت به ذهن یک جواهر فروش به نام باندی رسید و طی یک سیر زمانی مشخص ابتدا ساعت باندی، سپس ساعت دی، ساعت روچستر را طراحی و ارائه کرد. به صورتی که در دهه 1920 میلادی بسیاری از کارخانجات روش ثبت ساعت به صورت دستی را هم کنار گذاشتند. عملکرد توسعه یافته این دستگاه های حضور و غیاب به صورتی بود که در سال 1938 امکان چاپ ساعات کاری روی کاغذها برای کارمندان مختلف امکان پذیر بود. اما این روش نیز دارای هزینه های مختلف مانند خرید و چاپ ساعات کاری روی کاغذ و صرف زمان نسبتا زیادی از کارمندان در زمان شروع کار و به پایان رساندن ساعت کاری بود. پس از آن نیز انواع دستگاه های حضور و غیاب طراحی و ارائه شدند که هنوز هم در برخی از سازمان ها از آن ها استفاده می شود. تا این که در طی دهه اخیر تحول منحصر به فرد و ویژه ای در طراحی سیستم های حضور و غیاب ایجاد شد و همه اقدامات توسط نرم افزار صورت می گرفت.

  • مدیران مدارس با استفاده از سیستم حضور و غیاب هوشمند قادر به تعریف شیفت و محدوده ساعت زنی برای دانش آموزان هستند و هر گونه تاخیر، غیبت و یا تعجیل دانش آموزان در خروج از مدرسه را می توان با ارسال پیامک به والدین گزارش داد.
  • راهنمای خرید دستگاه ساعت زن امروزه نیاز به کنترل و نظارت بر کارکرد پرسنل و بهره‌وری آن ها وجود دستگاه ساعت زن را برای مدیران ضروری کرد…
  • با همه این‌ها چندین راه برای دور زدن این دستگاه وجود دارد که ممکن است با استفاده از آن‌ها امکان به اشتباه انداختن دستگاه وجود داشته باشد.
  • هنگامی که تکنولوژی پیشرفت کرد، دستگاه‌های حضور و غیاب پانچی جای خود را به دستگاه حضور و غیاب کارتی دادند.

با توسعه تکنولوژی نرم افزارهای حضور و غیاب تحت ویندوز طراحی شدند که تهیه خروجی ماهانه و ارسال آن به نرم افزار حقوق و دستمزد، تنها در کمتر از یک ساعت انجام می شد. کارت تردد پرسنل که بر اساس ایده کارت سنتی دستگاه‌های مکانیکی طراحی شده است، در یک نگاه همه ترددهای یک فرد را با امکان ویرایش و استخراج کارکرد و کاردکس در سطح بسیار مطلوبی فراهم می‏‌کند. این کارت تردد، از ابتدا یکی از نقاط قوت شرکت دنیای‌ پردازش نسبت به سایر رقبای ایرانی بود. در این نرم‌افزار، غنای انواع گزارش کارکردی، موجبات برآورده‌شدن همه نیازهای بخش منابع انسانی را فراهم می‌کرد. دستگاه های حضور و غیاب امروزه اکثرا از روش های بیومتریک برای شناسایی فرد استفاده می کنند. اثر انگشت، فیزیک صورت و الگوی کف دست از جمله موارد پرکاربرد در این زمینه می باشند.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت Vina مدل UFACE 402

اگر دستگاه حضور و غیابی که دارید، قدیمی باشد و عملکرد مناسبی نداشته باشد یا هنوز به طریق سنتی، ثبت ورود و خروج پرسنل را اعمال می کنید، این مسائل سبب ایجاد صدها هزار یا میلیون ها تومان هزینه اضافی در کسب و کار می گردد. دستگاه حضور و غیاب نقش ورود اطلاعات پرسنل را به اتوماسیون کنترل تردد هوشمند ایفا می کند. اما تنها ورود اطلاعات پرسنلی به سیستم کنترل تردد کافی نیست و باید بتوان از این داده ها بهترین استفاده را برای بالا بردن بهره وری سازمان ها داشت. نرم افزار حضور و غیاب هوشمند وظیفه جمع آوری اطلاعات کارکنان، پردازش داده ها و همچنین ارائه گزارش های متنوع به بخش های مختلف سازمانی از جمله واحد منابع انسانی، واحد حقوق و دستمزد و مدیران سازمانی را دارد.

دستگاه حضور و غیاب AI06F

همراه این دستگاه یک نسخه نرم افزار حضور و غیاب فارسی رایگان ارائه می شود که امکان گزارش گیری و محاسبه پارامترهای حقوق و دستمزد از جمله اضافه کار، کسر کار، غیبت و … خروجشانرا به شکل اتوماتیک از طریق دستگاه کنترل تردد (دستگاه کارتخوان، ساعتزن، کارتزن، ورود خروج و ثبت تردد از اسامی رایج دیگر این دستگاه هستند)، کامپیوتر و یا موبایل ثبت کنند. اطلاعات ورود و خروج ثبت‌شده در دستگاه به سرعت به نرم‌افزاری منتقل می‌شود که می‌تواند کارکرد پرسنل را محاسبه کند.

حضور غیاب بدون دستگاه