دندانپزشکی که ادبیات را به معماری پیوند زد!

بیمار باید پس از دیدن طراحی مطب یا کلینیک پزشکی، حس بیمارستان را از ذهن خود خارج کند و نظرش به طراحی معمماری مطب و تزییناتی که برای طراحی داخلی مطب در نظر گرفته شده جلب شود و با طراحی معماری مطب و کلینیک ارتباط برقرار کند و احساس راحتی کند،در این حالت ضمن همکاری کامل جهت درمان از حس بد بیماری نیز می کاهد ضمن اینکه کمک میکند زمان انتظار کمتر به نظر برسد چرا که شخص در هنگام حضور در فضایی که چیزی برای ارائه ندارد مدام به ساعت خود مینگرد تا زمان بگذرد حال آنکه هر چه در طراحی دکوراسیون مطب خود بکوشی توجه بیمار را به آن جاب نموده اید و زمان انتظار برای شخص کمتر احساس می گردد. اساسا هر نوع کلینیکی به جز موارد خاص نوع خدمات پزشکی، فضاهای ثابتی دارد از قبیل پذیرش و صندوق، فضای انتظار، سرویسهای بهداشتی پرسنل، بیماران و معلولین، داروخانه، قسمت اداری و بایگانی، اتاق تمیز و اتاق کثیف. قطعاً چنین کلینیکی حاضر نخواهد بود با ارائه کار بیکیفیت، اعتبار خود را زیرسوال ببرد؛ بنابراین تلاش میکند با استخدام پزشکان مجرب و با تجربه حداکثر رضایت مشتریان را تامین نماید. به طور مثال شما وقتی وارد یک ساختمان پزشکان می شوید که دارای چندین کلینیک زیبایی است، شما از کلینیکی استقبال می کنید که طراحی داخلی طراحی داخلی کلینیک درمانی زیبایی داشته باشد.

دانشگاه فنی حرفه ای با ۱۸۰ هزار دانشجو در قالب ۱۸۱ دانشکده، یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور است و استان کرمان هم با ۹ هزار دانشجو و ۱۵ دانشکده در این حوزه ظرفیت بسیار خوبی دارد. پیش از این کلینیک های اطفال مطب خود را صرفاً با توجه به روحیه کودکان طراحی می کردند، اما امروزه شاهد این اتفاق در کلینیک های بیشتری هستیم. کسانی که قصد زیباسازی محیط داخلی کلینیک و مطب خود دارند، بهتر است قبل از اقدام، از افراد ماهر مشاوره بگیرند تا آنها بهترین حالت ممکن را به شما پیشنهاد دهند. » این عنوانی است که در شبکههای اجتماعی برای اشاره به یکی از معروفترین ساختمانهای مسکونی تهران بهکار میبرند. رنگ هایی مانند قرمز، مشکی، بنفش تیره و زرد برای طراحی دکوراسیون داخلی مطب مناسب نمی باشند، زیرا رنگ هایی مثل قرمز و زرد باعث ایجاد هیجان و انرژی می شوند که باعث ایجاد حس تشویش در بیماران می گردند. سبک مینیمال در طراحی و بازسازی مطب: این سبک دکوراسیون به وجود حداقل مبلمان در فضای داخلی اشاره می کند، پالت رنگی در این سبک دکوراسیون در طراحی و بازسازی مطب محدود می باشد و بیش تر از رنگ های روشن مثل سفید، کرم و خاکستری استفاده خواهد شد،در این سبک در طراحی و بازسازی مطب مبلمان ها معمولا ساده هستند و هیچ چیز در مبلمان مبهم و پیچیده نمی باشد و از قرار دادن جزئیات و لوازم غیر ضروری می پرهیزند، در نهایت مینیمالیسم نیز با ویژگی هایی چون عملکرد و خطوط ساده و مستقیم تعریف می شود، این سبک دکوراسیون در طراحی و بازسازی مطب فضایی روشن، خلوت و تمیزی ارائه می دهد، که در طراحی مطب های پزشکی طرفداران زیادی دارد.

از آنجا که نوع عملکرد داروخانه ها به گونه ای است که مراجعه کنندگان زیادی دارند و تردد در فضای داروخانه بسیار زیاد است، طرح دکوراسیون داخلی باید به گونه ای باشد که این رفت و آمد و پاسخ دهی را آسان و عملکردی کند. با وجودی که امروزه صندلی های فلزی جهت نشستن بیماران در داروخانه ها رایج شده است اما شما این کار را نکنید. این کار موجب دسترسی راحت کارمندان داروخانه به داروها و صرفه جویی در زمان رسیدن داروها به بیمار می گردد. به عنوان مثال در پشت پیشخوان، در زیر دست کارمندان داروخانه می توان قفسه ها را به شکل زیبایی مرتب گذاشت. اما اکنون دیگر مثل گذشته تنها گزینه رنگ داروخانه ها، سفید نیست. در طراحی داخلی یک کلینیک دامپزشکی به دلیل نوع تشخیص رنگ حیوانات بهتر است طیف خاکستری رنگ پایه بوده و در بخشهایی رنگهای خالص دیگر اضافه شوند.

از آن جا که رنگ آمیزی مطب و رنگ های مختلف به کار برده شده تاثیرات متمایز و متفاوتی روی افراد و مراجعه کننده ها می گذارد، بنابراین این مهم باید با دقت و کارشناسی انجام شود، چرا که از مهم ترین عواملی که می تواند در بحث طراحی مطب ارائه شود، استفاده از رنگ ها می باشد. باید نگرش خودمون رو نسبت به این که حالا هر طرحی رو که شد باید اجرا کرد ، ما در گروه طرح و طب معتقد هستیم که قلب تپنده یک طرح همان چیدمان و سبک های طراحی مختلف است. باشگاه از نظر من یک موجود زنده است که نیاز به تَر و خشک کردن دارد و دقت میخواهد. در این روش اجرای نما کاملاً خشک و بدون استفاده از ملات و دوغاب انجام میشود. از روش «کابین خلبان» جهت دسترسی راحت به تجهیزات استفاده کرد- معنی کابین خلبان این است که داروهای پرکاربرد را بایستی دردسترس یا پشت پیشخوان در قفسه هایی قرار داد. نکته: باید مکان استراحتی برای کارکنان در پشت پیشخوان فراهم شود. ترجیحاً ، آنها باید در برابر شلوغی و شلوغی افرادی که برای قرارهای خود می آیند نیز مقاومت کنند. اکنون نوبت آن رسیده که ببینیم چه نکات و تکنیک های را برای طراحی یک مطب خوب و ایده آل که در آن بیمار احساس حمایت، آرامش و صمیمیت کند، را باید مد نظر داشته باشیم که روانشناس بتواند یک کار مطلوب را در این فضا به بیماران و مراجعه کنندگان خود ارائه دهد.

اگر در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پزشکی در فضای کلینیک یا مطب دندانپزشکی کوچک باشد بهتر است رنگ های ملایم و روشن استفاده شود که فضا را وسیع تر و دلبازتر نشان دهد. رنگ ها باید متناسب با کاربری انتخاب شده و شاد اما ملایم و آرامش بخش باشند. طراحی نورپردازی و انتخاب رنگ های مناسب یکی دیگر از نکاتی است که در طراحی یک دکوراسیون موفق برای مطب دندانپزشکی می تواند تاثیرگذار باشد. پس با این تفاسیر می توان ادعا کرد که شیک بودن محیط داخلی کلینیک زیبایی یکی از ارکان انتخاب مشتری برای فعالیت و خدمات زیبایی پوست و مو می باشد. نداشتن یک طراحی دکوراسیون مناسب در مطب ها میتواند باعث سنگینی فضا و ایجاد استرس برای مراجعین و همینطور محیطی کسل کننده برای پرسنل مطب شود. در قسمتهایی نیز استفاده از طیف رنگهای شاد اما آرامش بخش مانند سبز بسیار کاربردی و تاثیرگذار است.استفاده از تصاویر رنگی جذاب و ترجیحا طبیعی برای سالن انتظار به جهت دور کردن ذهن بیمار از استرس و فضای دندانپزشکی بسیار مناسب است.استفاده از تلویزیون و یا تصاویر طبیعی آرامش بخش روی قسمت یونیت دندانپزشکی عنصری بسیار کاربردی برای دور کردن ذهن بیمار از محیط است.

به جای اینکه حاضرین مطب از یکدیگر دور باشند و با ایجاد فضایی ساکت و سنگین انرژی منفی ایجاد شود، تلاش میشود آنها را به صحبت کردن و گپ زدن تشویق کنند. نیاز به فضایی دارد تا به شکل استاندارد بتواند تمامی نیاز ها را جبران کند از این رو نقش طراحی داخلی بسیار پر رنگ حواهد بود از نقطه نظر جلوه و انعکاس داخلی نیز با طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی باید کوشید تا جای ممکن یک اتمسفر زیبا، چشم نواز و تمیز و بهداشتی را تداعی کرد جانمایی صندلی های انتظار و موقعیت آن نسبت به کانتر مطب، امکان مشاهده تصاویر و انتخاب مجلات و پذیرایی و.. همیشه سفید به عنوان اولین گزینه یا گزینه پایه برای انتخاب رنگ داروخانه ها در نظر است. برای انتقال نور مناسب نیز می توان بخش هایی از این پارتیشن ها را به صورت کرکره ولومی طراحی کرد. به عنوان مثال، انتخاب و تأثیر رنگ بر خلق و خو از نمونه هایی از روندهای معمول طراحی داخلی مطب ها است. طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پزشکی علاوه بر بهداشتی بودن و ویژگیهای ثابت تمام کلینیکهای پزشکی، باید زیبایی های فضایی و جذابیت بصری نیز داشته باشد.

محصولات آرایشی، بهداشتی و خوراکیهای تقویتی نیز به لیست محصولات داروخانه ها اضافه شده اند. بهتر است نورپردازیهای یک داروخانه به دقت طراحی شود. ۵- گیاهان می توانند برای اتاق های انتظار مطب های پزشکان یک پدیده لذتبخش و دلچسب باشند. در این طراحی، گچبری ها و ستون ها و کتیبه ها نقش مهمی را ایفا می کنند و برای این نوع طراحی از رنگ های خنثی و روشن استفاده می شود. میتوان از رنگهای آبی و سبز که رنگ انتخابی خیلی از کارخانه های تولید دارو است استفاده کرد. سعی کنید از صندلی های نرم با میزی در جلویشان که روی میز کاتالوگ داروها هستند استفاده کنید. برای این کار می توان از چهار پایه های کوچک و نرم با یک میز قهوه خوری گرد استفاده کرد. زرد، نقره ای و طلایی، بنفش، سبز و آبی از دیگر رنگ هایی هستند که برای پالت رنگی طراحی داخلی کلینیک پوست و مو می توانیم از آنها استفاده کنیم. پیش از آنکه بر روی این پروژه آغاز به کار کنید، بسیار مهم و حیاتی است که درک روشنی از نوع خدمات پزشکی که قرار است ارائه شود، داشته باشید. ترکیب رنگها با هم می تواند باعث ایجاد یک حالت ذهنی شود که توسط ناظر دیده می شود و در نهایت می تواند بر آنها اثرات مثبت یا منفی بگذارد.

اگر کلینیک دندانپزشکی دارای بخشهای مجزا بوده و نوبت دهی به شکل هماهنگ و منظم انجام می شود به ازای هر یونیت دندانپزشکی ۲ تا ۳ صندلی در فضای انتظار کافی است. در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پزشکی بخشهای کاربردی تحویل نسخه و صندوق و … فضای داخلی باید تمیز، ایمن، راحت و ارگونومیک باشد و در عین حال از نظر بصری جذاب باشد – اما باید دقت داشته باشید که این امر هرگز برعکس نباشد ، زیرا یک کلینیک خوب اما غیر کاربردی پزشکان یا بیمارانشان را تحت تأثیر قرار نمی دهد. بر خلاف گذشته، امروزه دیگر داروخانه ها فقط دارو ارائه نمی دهند. طراحی مطب و کلینیک به صورت علمی و با کمک از علم طراحی معماری کمک شایان ذکری در رفع محیط های کسل کننده پزشکی و بی انرژی و حنثی بودن مراکزی چون مطب و کلینیک خواهد نمود و با طراحی علمی محیط کمک گرفتن از زیبایی شناسی و رنگ شناسی در طراحی و عدم استفاده از رنگ های تنش زا در طراحی مطب و کلینیک این دست فضا ها تبدیل به محیطی دلپذیر و صمیمانه خواهد شد و بیمار در حین انتظار احساس بدی نخواهد داشت.همچنین ترس و اضطراب برخی از مراجعه کنندگان حین مراجعه به مطب و کلینیک توسط طراحی دکوراسیون مطب برطرف می گردد.همچنین فضای طراحی مطب و کلینیک باید از جنبه روحی و فضای حاکم بر محیط مطب و کلینیک پزشکی کنترل شود و طراحی مطب تا جای ممکن دارای فضای گرم و شاد باشد و سهمی در ایجاد تجربه ای نو در بیماران و مراجعه کنندگان داشته باشد به نحوی که علاوه بر خدماتی که دریافت میکنند تمایل به حضور دوبار ه در محیط را داشته باشند.

حیوانات وقتی وارد محیط های بسته جدید می شوند می ترسند بخصوص اگر این محیط درمانی بوده و تحت درمان عمل جراحی یا… اگر به عنوان پزشک یا طراح داخلی، درباره طراحی مطب به اطلاعات نیاز دارید، راهنمایی های این مطلب به احتمال زیاد برایتان مفید خواهند بود. یعنی پزشک باید به راحتی به تمام ابزار و لوازم خود دسترسی داشته باشد، تا بتواند کار خود را به بهترین شکل انجام دهد. شما می توانید با کمک دو الی سه رنگ مختلف و متناسب، زیبایی مطب دندانپزشکی خود را تکمیل کنید. ۹- استفاده از رنگ های مناسب در طراحی داخلی کلینیک زیبایی انرژی مثبت را به بیماران و مراجعه کنندگان القا می کند. انتخاب ترکیب رنگ درست و نورپردازی مناسب می تواند فضای دلپذیری را ایجاد کند که مراجعه کنندگان از گذراندن زمان خود چه برای انتظار و چه برای درمان خسته نشوند و روحیه خوب خود را حفظ نمایند. کاربرد ویترین و دکوراسیون چوبی در داروخانه ها انتخاب بسیار خوبی است.

در قسمت های طویل مثل راهروهای کلینیک زیبایی از رنگ های گرم یا تیره برای دیوار پس زمینه استفاده کنید مثل رنگ قرمز، نارنجی، آبی یا رنگ های کمی روشنتر مثل زرد و سیاه. رنگ نارنجی هم مانند رنگ های قرمز و زرد در دسته رنگ های پرانرژی قرار میگیرند که استفاده از آن برای دکوراسیون داخلی مطب روانشناسی اصلا توصیه نمیشود. اگر مطبتان برای کودکان طراحی میشود به امنیت فضا توجه ویژه ای کنید. اگر هم دیوارهایی برای تقسیم فضا در نظر گرفته شود ارتفاع آن ها تا سقف نخواهد بود. اصولا اکثر زنانی که به این مطب مراجعه میکنند پر از استرس و تنشهای روزانه میباشند و هنگامی که به مطب مراجعه میکنند باید فضایی آرامشبخش و مدرنی را برای آنان در نظر بگیریم تا حسی خوب و لذت بخش را به آنان منتقل کنیم و فضای خصوصی را همچنین برای مادرانی که شیر میدهند باید در نظر گرفت تا بتوان حس امنیت آنان را بالاتر برد ، بهتر است چندین مدل فضا را در یک مطب در نظر بگیریم تا برای طیف مختلف افراد هر فضایی را داشته باشیم . و چرا پزشکان و صاحبان کلینیک پزشکی تا این حد هزینه میکنند! نیز حتما در دستور کار خواهد بود نکته دیگر برای طراحی مطب دندانپزشکی ایجاد اتاق های ایزوله عایق صداست چرا که در صورت وجود سر و صدا به علت حساسیت کار دندانپزشکی امکان انجام کار برای پزشک میسر نخواد بود در قسمت طراحی داخلی مطب دندانپزشکی در آوردن ورودی ها و خروجی و عدم تداخل محیط های مختلف با یکدیگر نیز از سایر مواردیست که باید مد نظر قرار گیرد و در شکل کلی طراحی مطب دندانپزشکی نیز بهتر است این هارمونی موجود دز طراحی داخلی مطب که با دکوراسیون داخلی خو گرفته با محیطهای خارجی مثل نمای ساختمان مطب دندانپزشکی همسو باشد و ازاینرو بهتر است در طراحی نمای ساختمان پزشکی نیز هنگام طراحی مطب دندانپزشکی تغییرات لازم صورت گیرد.