برچسب‌گذاری مهاجران توسط GPS بریتانیا غیرقانونی اعلام شده است

برچسب‌گذاری مهاجران توسط GPS بریتانیا غیرقانونی اعلام شده است

روشی که دولت بریتانیا برای برچسب گذاری مهاجران با ردیاب های GPS غیرقانونی است، تنظیم کننده حریم خصوصی این کشور روز جمعه در توبیخ مقاماتی که در حال آزمایش فناوری نظارت بر مهاجران در بریتانیا و ایالات متحده بودند، حکم داد.

به عنوان بخشی از یک آزمایش 18 ماهه که در ماه دسامبر به پایان رسید، وزارت کشور بریتانیا، موسوم به وزارت کشور، 600 نفر را که بدون مجوز وارد این کشور شده بودند مجبور به پوشیدن برچسب مچ پا کرد که به طور مداوم مکان آنها را ردیابی می کرد. دفتر کمیسر اطلاعات بریتانیا (ICO) امروز اعلام کرد، با این حال، این خلبان قانون حفاظت از داده های بریتانیا را زیر پا گذاشت زیرا به درستی نقض حریم خصوصی ردیابی GPS را ارزیابی نکرد یا اطلاعات واضحی در مورد داده های جمع آوری شده به مهاجران نداد. . این حکم به این معنی است که وزارت کشور 28 روز فرصت دارد تا سیاست های خود را در مورد ردیابی GPS به روز کند.

تصمیم روز جمعه همچنین به این معنی است که ICO می تواند وزارت کشور را تا 17.5 میلیون پوند (22 میلیون دلار) یا 4 درصد از گردش مالی خود جریمه کند، در صورتی که از سرگیری برچسب زدن به افرادی که به سواحل جنوبی بریتانیا می رسند، هر کدام بیشتر باشد. قایق های کوچک از اروپا در سال 2023، بیش از 29000 نفر از این مسیر اغلب خطرناک وارد شدند. اوایل این هفته، خدمات نجات فرانسه اعلام کرد که یک نفر پس از تلاش برای عبور از کانال انگلیسی، بخش آبی که انگلیس و فرانسه را از هم جدا می کند، جان خود را از دست داده و دو نفر مفقود شده اند.

منتقدان برچسب های GPS از این تصمیم استقبال کردند. جونا مندلسون، وکیل در Privacy International، یک گروه حقوق دیجیتال که علیه این برچسب مبارزه کرده است، می‌گوید: نظارت کامل 24/7 GPS از پناهجویانی که به بریتانیا می‌رسند، کاملاً با حفاظت از داده‌ها و حقوق حریم خصوصی مخالف است. “رویکرد گونگ هو و غرب وحشی دولت بریتانیا در به کارگیری فناوری عمیقاً مداخله جویانه، تصمیم امروز با سیستم مبتنی بر قوانینی که همه ما بدون توجه به وضعیت مهاجرت خود به آن متوسل می شویم، برخورد کرده است.” وزارت کشور به درخواست WIRED برای اظهار نظر پاسخ نداد.

“دسترسی به حرکات 24 ساعته یک فرد بسیار مزاحم است، زیرا به احتمال زیاد اطلاعات زیادی را در مورد آنها فاش می کند، از جمله امکان استنباط اطلاعات حساس مانند مذهب، تمایلات جنسی یا وضعیت سلامتی آنها.” € جان ادواردز، کمیسر اطلاعات بریتانیا در بیانیه ای گفت. “نبود شفافیت در مورد نحوه استفاده از این اطلاعات همچنین می تواند به طور ناخواسته حرکات و آزادی افراد را برای شرکت در فعالیت های روزمره مهار کند.”

ICO حکم نمی‌کند که وزارت کشور مجبور است داده‌های GPS مهاجران را که قبلاً در سیستم‌هایش ذخیره شده بود حذف کند. رگولاتور همچنین این احتمال را که ممکن است راه قانونی برای نظارت الکترونیکی مهاجران وجود داشته باشد، باز گذاشته است، اما نه بدون حفاظت از داده ها.

در دادگاه های بریتانیا، حداقل دو پرونده حول برچسب های GPS در انتظار قضاوت هستند. در یکی، یک پناهجوی 25 ساله سابق از سودان، که توسط وزارت کشور به عنوان بخشی از طرح آزمایشی پس از ورود به بریتانیا از طریق یک قایق کوچک در ماه مه 2022، برچسب گذاری شده بود، رژیم را به دلیل مداخله نامتناسب در حق او بر خانواده و زندگی خصوصی. به گفته وکلای او در شرکت لندنی دانکن لوئیس، پوشیدن این برچسب خاطرات دردناکی از بسته شدن و شکنجه شدن در طول سفرش به بریتانیا ایجاد کرد و افزودند که برچسب او از آن زمان برداشته شده است.

مورد دیگری حول محور مکانیک خودرو مارک نلسون است که به WIRED گفت که تجربه او از پوشیدن برچسب GPS غیرانسانی بوده است. کیتی شوارتزمن، وکیل حقوق بشر در Wilsons Solicitors، که وکالت نلسون را بر عهده دارد، می‌گوید: «شرکت ما نماینده افراد متعددی مانند مارک است که تحت نظارت الکترونیکی هستند». «تقریباً در همه موارد، وزارت کشور نتوانسته شواهدی ارائه دهد که روش‌های کمتر مداخله‌ای را در نظر گرفته است یا توضیح دهد که چرا این رژیم سخت‌گیرانه برای کنترل مهاجرت ضروری است».

بریتانیا تنها کشوری نیست که از دستگاه های ردیابی GPS به عنوان جایگزینی برای مراکز بازداشت مهاجرت استفاده می کند. سال گذشته، آژانس مهاجرت و گمرک ایالات متحده نیز اعلام کرد که ردیابی مهاجران را با استفاده از برچسب های مچ پا GPS و ساعت های هوشمند ویژه طراحی شده آغاز خواهد کرد.

منبع: https://www.wired.com/story/gps-ankle-tags-uk-privacy-illegal/